Selectați pagina

Studiu: Moldovenii preferă să se informeze de la televizor sau de pe internet

Studiu: Moldovenii preferă să se informeze de la televizor sau de pe internet

Moldovenii se uită la televizor mai mult de trei ore pe zi în timpul săptămânii şi navighează pe internet în medie trei ore. Ştirile sociale şi cele politice sunt cele mai urmărite de publicul moldovean. Cât priveşte conţinutul distractiv, preferinţă se dă produsului televizat străin sau în limba rusă.

Concluziile se conţin într-un studiu privind evoluţiile şi preferinţele privind mass-media din Republica Moldova, realizat de IMAS, la comanda Asociaţiei pentru Dezvoltare şi Cooperare, transmite IPN.

Într-o conferinţă de presă la IPN, directorul IMAS, Doru Petruţi, a spus că 95% dintre respondenţi au declarat că au cel puţin un televizor în locuinţă. Televizorul este privit preponderent de femei, de persoanele neangajate în câmpul muncii. Radioul este ascultat mai mult la sate, de către persoanele în etate. Iar internetul este utilizat în special de tineri, de 18-25 ani. Aceştia petrec zilnic în medie 175 de minute pe internet. Peste 80% dintre tineri accesează în spaţiul virtual informaţii de ordin general. 2/3 din tineri caută informaţii pe diverse portaluri, privesc programe TV sau ascultă posturi de radio pe internet. Sondajul mai arată că site-urile cu ştiri din Republica Moldova sunt cele mai populare, urmate de siturile din Federaţia Rusă sau cele care oferă informaţii din Federaţia Rusă.

Din totalul respondenţilor, 35% sunt foarte mulţumiţi de ceea ce se întâmplă în mass-media, iar 37% se declară destul de mulţumiţi. Trei la sută din cei intervievaţi cred că mass media este complet independentă, 12% – mai degrabă independentă, iar aproape 60% cred că mass-media este dependentă. Jumătate din respondenţi spun că mass-media reflectă mai mult interesul politicienilor, 15% – interesul comercial al proprietarului, iar 10% cred că mass-media reflectă interesul cetăţeanului de rând. Oamenii mai cred că mass-media este folosită ca un instrument care avantajează sau dezavantajează o persoană publică. Chiar şi aşa, jurnaliştii sunt percepuţi ca fiind bine pregătiţi profesional. 49% din respondenţi consideră că marea majoritate sau toţi corespund acestui criteriu.

Sondajul mai arată că mass-media din Republica Moldova răspunde mai bine nevoii de distracţie şi plăcere. Oamenii privesc mai mult seriale şi filmele pentru a evada de viaţa cotidiană. Între 46% şi 72% din cei chestionaţi susţin că au un program TV pe care îl urmăresc de obicei, îl aşteaptă sau îl discută cu rudele şi prietenii. Peste 90% din respondenţi spun că ar înţelege totul sau aproape totul dacă ar privi un program TV în limba rusă. Tot în limba rusă, moldovenii ar prefera să vadă filmele şi serialele.

Când vine vorba de ştiri, talk-show-uri, peste 50% din respondenţi preferă programele produse de televiziunile din ţară. Respondenţii îşi aleg canalul preferat în funcţie de limba în care sunt difuzate emisiunile, preferindu-le pe cele în limba rusă. Mult mai puţin contează conţinutul educativ sau prezentatorul etc. În timpul săptămânii, programele de ştiri sunt cele mai căutate, în week-end moldovenii preferă filmele şi serialele.

Cele mai populare canale de televiziune sunt: Prime TV, Jurnal TV, RTR Moldova/Rossia, ProTV. Posturile de radio cele mai preferate sunt: Radio Noroc, Radio Moldova, Radio Plai, Hit FM.

Dumitru Ţîra, directorul executiv al Asociaţiei pentru Dezvoltare şi Cooperare consideră, că pe fonul investiţiilor realizate de televiziunile din străinătate, retransmise, creşte şi gradul de audienţă a posturilor, iar faptul că moldovenii preferă să consume emisiuni în limba rusă, este o modalitatea de a face societatea de a gândi în altă limbă.

Sondajul a fost făcut pe un eşantion de 1513 respondenţi din 96 de localităţi, cu vârsta de peste 18 ani, în perioada 9 feruarie-4 martie curent. Sondajul a fost realizat cu suportul Suediei şi Statelor Unite ale Americii.

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *