Selectați pagina

Școlile de azi produc copii obezi

Școlile de azi produc copii obezi

Ratele de obezitate la copii cresc la nivel global, iar acest lucru se întâmplă din cauza faptului că cei mici își petrec o mare parte din timp la grădiniță, apoi la școală, consumând produse calorice nesănătoase, dezvoltând obiceiuri alimentare și preferințe alimentare periculoase, cu care părinții sunt nevoiți să lupte acasă.

Școlile la care merg copiii influențează greutatea lor? Ca cercetător în domeniul dezvoltării copiilor, sănătate și sărăcie, recent am avut ocazia de a colabora cu epidemiologul Tracie Barnett pentru a examina această problemă. Studiul nostru, publicat în Jurnalul Internațional al Obezității, a constatat că școlile cu medii nesănătoase de alimentare se află, cel mai probabil, în comunitățile dezavantajate, scrie dailymail.co.uk, citat de e-sanatate.md

De asemenea, am descoperit că copiii cu vârste cuprinse între 10 și 12 ani care au frecventat școli cu medii de calitate inferioară au avut o cantitate mai mare de grăsime corporală centrală, decât copiii care frecventează școli cu medii alimentare mai sănătoase. Grăsimea corporală centrală este țesutul gras care este stocat în jurul taliei și a abdomenului și prezintă un risc mai mare pentru sănătatea pe termen lung decât pentru grăsimile stocate în altă parte a corpului.

Mediul alimentar în școli

Pentru a înțelege modul în care o școală poate influența greutatea unui copil, am analizat informații despre 431 de elevi din 246 de școli. Toate școlile au fost amplasate în zonele urbane din provincia Québec și au fost urmărite ca parte a programului Québec Adipose and Lifestyle and Investigation in Youth (CALITATE) – un studiu amplu care investighează evoluția și cursul obezității în copilărie.

În acest eșantion, am studiat apropierea și calitatea alimentelor pe care elevii le pot obține cu ușurință la școală.

Am identificat trei tipuri diferite de școli:

1) cele cu medii nesănătoase în cadrul școlii; 2) cele cu medii nesănătoase de hrană în interiorul și în jurul școlii;

3) cele cu medii sănătoase de hrană în interiorul și în jurul școlilor.

Am evaluat nivelul de corespundere a mediului alimentar în interiorul unei școli, utilizând interviuri cu directorul școlii, care a răspuns la întrebările despre produsele alimentare vândute în școală și despre calitatea meniului școlar.

Am măsurat mediul alimentar care înconjoară o școală, în funcție de densitatea geografică a restaurantelor fast-food și a magazinelor convenționale la distanță de mers pe jos.

Analizele noastre au luat în considerare câțiva factori potențial confuzi, inclusiv statutul socio-economic al familiei și greutatea părinților.

Reducerea obezității infantile

Un număr mare de țări – inclusiv Canada, Statele Unite și Regatul Unit – au pus în aplicare politici care să asigure că alimentele de înaltă calitate sunt oferite și vândute în școlile și licee. Cu toate acestea, cercetările noastre sugerează existența unei inegalități considerabile între mediile școlare alimentare disponibile copiilor.

Cercetătorii, practicienii din domeniul sănătății și părțile interesate recunosc că prevenirea și reducerea obezității în rândul copiilor necesită o abordare amplă – una care ține cont de cauzele biologice (de exemplu genetice), psihologice (de exemplu nivelurile de stres) și de cauzele social-ecologice (cum ar fi vecinătatea și sărăcia).

Chiar dacă factorii biologici și psihologici contribuie la obezitate în moduri importante, există un interes tot mai mare pentru cauzele sociale și de mediu.

Limitări

Măsurarea mediului înconjurător în școli a fost bazată exclusiv pe interviuri realizate cu directorii școlilor. Este posibil ca rapoartele lor să fie afectate de capacitatea lor de a-și reaminti anumite detalii. În plus, rapoartele directorilor ar fi putut fi influențate de dorința lor de a prezenta școlile pe care le conduc într-o lumină mai pozitivă.

Constatările noastre sunt, de asemenea, limitate de utilizarea unui design corelațional. Nu putem exclude posibilitatea ca unele caracteristici ale vieții de familie a copiilor să fi determinat tipul de școală la care au participat sau greutatea lor. Pentru a reduce această posibilitate, toate analizele noastre au ținut cont de educația și veniturile părinților, doi factori determinanți ai stării socio-economice și a sănătății.

În cele din urmă, eșantionul nostru a fost limitat la copiii caucazieni cu unul sau doi părinți obezi. Riscul de a dezvolta boli cardiometabolice (inclusiv obezitatea) este considerat mai mare pentru cei cu doi părinți obezi decât pentru cei cu doar unul.

Pentru a evalua dacă rezultatele pot fi aplicate unei populații mai largi de copii, sunt necesare alte cercetări cu tineri cu risc mai scăzut și cu populații diferite din punct de vedere etnic.

Mediile alimentare din jurul școlilor, obiectiv de intervenție și de politică socială

Există dovezi care au fost proiectate și implementate cu atenție, intervențiile care vizează îmbunătățirea mediului alimentar în școli pot ameliora calitatea dietelor pentru copii.

Rezultatele noastre sugerează că mediile alimentare din jurul școlilor ar trebui să devină, de asemenea, un obiectiv de intervenție și de politică socială.

În cele din urmă, conform analizelor noastre, școlile din comunitățile dezavantajate pot avea cea mai mare dificultate în a oferi elevilor săi alimente sănătoase.

Cercetările viitoare ar putea ajuta la identificarea unor bariere care împiedică școlile să implementeze politici alimentare sănătoase de succes, pentru a-și susține mai bine eforturile în viitor.

Cele mai bune șanse pentru câștigarea luptei împotriva obezității și a bolilor cardiometabolice constau în capacitatea noastră de a implementa intervențiile preventive cât mai curând posibil.

Vă recomandăm intensificarea eforturilor pentru a crea medii sănătoase de hrană în școli, acolo unde copiii petrec o mare parte din timpul lor, consumă o mare parte din caloriile lor zilnice și dobândesc baza obiceiurilor și preferințelor alimentare pe tot parcursul vieții.

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *