Selectați pagina

Romania: Manualele care vor inlocui tableta au ajuns in scoli. Cum ii vor salva pe copii de “dementa digitala”?

Romania: Manualele care vor inlocui tableta au ajuns in scoli. Cum ii vor salva pe copii de “dementa digitala”?

manuale electroniceCheia invatarii este libertatea elevului sa se joace cu tot ce are in jur, fara tableta, ca sa poata cunoaste lumea. Asa spun 30 de dascali care au inceput sa aduca in scoli primele manuale “holiste” din Romania.

Grupa mica invata despre arta dupa un manual holist. Fac origami, pictura, colaj, sculptura si bricolaj, liberi sa-si murdareasca manutele si tricoul, ori sa strice, in efortul lor creator. Astfel de manuale trateaza arta vizuala, de pilda, ca pe un teren al descoperirii si matematica, drept un sport al mintii. Manualele, in care apar desene facute de mai multe generatii de copii, sunt folosite deja in peste o suta de gradinite si scoli din tara. Si sunt in atentia Ministerului Educatiei, care a aflat ca lectiile, in care este punctata in primul rand imaginatia, dau roade neasteptate.

Milioane de copii din toata lumea incep sa deseneze intr-un program informatic inainte sa afle cum se tine creionul. Exista insa profesori care sustin ca mai important este sa-i ajute pe cei mici sa sa isi foloseasca vazul, auzul, dar si gustul, mirosul ori simtul tactil, ca sa cunoasca lumea.

“Ii spun copilului asculta, zornaie! Asculta cutia cu penite cum iti face la ureche. Vrei sa gusti? Pune pe limba, e ok. Miroase-o! Nu cred ca are nevoie de tableta daca tu ii povestesti si il lasi sa interactioneze cu materia”, spune Maria-Cosmina Dragomir, autoarea unui astfel de manual.

E aceeasi placere a descoperirii pe care o arata un copil de la tara, care are doar frunzele, praful si apa din rau, ca instrumente. Nici nu ii trebuie mai mult, spun cele 30 de cadre didactice care se pregatesc sa completeze seria de manuale cu unele tiparite – nu digitale.

Studii americane, extinse pe parcursul a doua decenii, arata ca pretul excesului de tehnologie in invatare este unul ridicat. Lectura unui text este cu pana la 30 la suta mai lenta, de pe monitor decat de pe hartie. Viteza citirii e chiar la jumatate, daca sursa este online. Si odata dezvoltata dependenta digitala, eforturile pe care ar trebui sa le faca un elev- de fapt, intreaga familie, ca el sa isi regaseasca echilibrul psihic seamana cu cel necesar unui copil autist, ca sa invete sa manance singur sau sa relationeze cu cei din jur.

“Ii paste “dementa digitala”, adica probleme cognitive majore”, spune Virgiliu Gheorghe, doctor in bioetica. „Probleme pe care, daca intrati in scolile romanesti, deja le puteti vedea la cei care consuma foarte mult de pe tableta si de pe calculator. Tableta nu este un mijloc de invatare. Este un mijloc de lectura pentru un om care a invatat sa citeasca pe hartie.”

Lectia poate fi redusa la un singur cuvant: moderatie. Si se adreseaza in primul rand parintilor- copiii deja au prins mesajul.

Sursa: Stirile ProTv

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *