Selectați pagina

România. Cardul de sanatate redevine obligatoriu. Ce a modificat CNAS?

România. Cardul de sanatate redevine obligatoriu. Ce a modificat CNAS?

card de sanatateCardul de sanatate va deveni din nou obligatoriu din luna august, iar CNAS mai are de distribuit cateva sute de mii de carduri si nu e clar daca sunt tiparite toate cele solicitate dupa 1 mai.

CNAS nu facut nicio modificare a sistemului informatic de functionare a cardului deoarece, afirma Alin Sergiu Costache, vicepresedinte CNAS, deficientele constatate nu erau la nivelul Casei.

Intr-un interviu pentru Ziare.com, vicepresedintele CNAS a confirmat ca una dintre firmele care ar trebui sa asigure mentenanta softului pentru functionarea cardului este in insolventa si a fost lansata o procedura de achizitii publice pentru incheierea unui nou contract in valoare de 1,9 milioane de lei anual.

Alin Sergiu Costache sustine ca nu exista liste de asteptare pentru investigatii medicale: “Din 2013 nu mai avem liste de asteptare. Daca apar astfel de situatii, ele trebuie verificate. Dar eu nu stiu ca ele sa existe”.

Cand va deveni cardul de sanatate cu adevarat obligatoriu, asa cum ar fi trebuit sa fie de la 1 mai?

Asa cum am mai comunicat, din luna august, speram ca pana in data de 15 august. Din acel moment pacientul care solicita servicii medicale decontate de CNAS trebuie sa se prezinte cu cardul de sanatate sau cu adeverinta de inlocuire a cardului, in cazul celor care nu au intrat inca in posesia lui.

Daca am card si, de exemplu, il uit acasa?

In mod normal nu se mai poate. Daca te duci la bancomat si uiti cardul bancar acasa, poti ridica bani? Totusi, medicul decide daca pacientul se afla intr-o situatie de urgenta si atunci ii acorda serviciul sau il reprogrameaza.

Dupa 1 mai, cand cardul a devenit pentru prima data obligatoriu, sistemul s-a blocat de cateva ori…

Sistemul nu a cazut. Au existat probleme inerente la implementarea unui sistem de astfel de dimensiuni, a fost si o rezistenta a unor furnizori de servicii medicale, dar sistemul nu a cazut niciodata. Am avut 9000 de accesari pe secunda, nu stiu daca vreo banca din Romania are 1000 de accesari pe secunda.

Filtrele au fost initial fixate la 9000 de accesari pe secunda si ulterior banda a fost largita pana la 75 de mii de accesari pe secunda, dupa cum spunea ministrul Banicioiu intr-un interviu pentru Ziare.com. (citeste aici) Asta nu arata o subdimensionare initiala?

Sistemul a functionat, functioneaza si va functiona. Nu a fost o redimensionare. Cifrele comunicate de domnul ministru au fost informative, la momentul x erau simultan in sistem 9000 de accesari/sec si acest numar a crescut. Dl ministru s-a referit la numarul de accesari inregistrate la un moment dat. Sistemul va suporta pana la 75 de mii de accesari pe secunda.

Deci dupa 1 mai nu ati constatat si nu ati reparat niciun fel de deficiente?

Din partea noastra nu au fost niciun fel de deficiente. Au fost probleme in cabinetele medicilor de familie, in spitale. Si acest lucru a fost cauzat in special de faptul ca multi furnizori de servicii medicale utilizeaza softuri achizitonate de la terti, neadaptate la softul cardului. Au fost spitale care nu mai aveau contracte de mentenanta pentru acest soft.

Dar daca totul a functionat foarte bine din punctul de vedere al CNAS, de ce ati amanat cu 3 luni obligativitatea cardului?

La 1 mai aveam de distribuit inca un milion de carduri. Si atunci am mai lasat un timp pentru ca oamenii sa isi ridice cardurile. In plus, problemele au fost provocate de faptul ca multi furnizori nu au utilizat sistemul din decembrie pana in mai, am recomandat sa-l testeze. Nu au fost probleme de blocaj, ci probleme inerente intrarii in functiune a unui sistem nou.

Au fost totusi ore in care nu a putut fi accesata nici macar lista care atesta calitatea de asigurat, de pe site-ul CNAS.

Orice sistem in care interogarile sunt in mare parte eronate functioneaza mai greu. Dar nu s-a blocat. Au fost intarzieri, dar nu blocaje. Faptul ca au fost momente in care sistemul a raspuns mai greu este adevarat.

Spuneti ca a fost vorba despre probleme inerente unui sistem nou. In august ele vor mai exista?

Daca intrebati furnizorii, va vor spune ca deja s-au obisnuit in aceste trei luni. Deja aproape ca nu mai sunt probleme. Daca foloseau perioada de proba la maximum, puteam fi de la 1 mai in situatia de acum. Pentru ca nu au fost aduse imbunatatiri soft-ului.

Pur si simplu furnizorii au inteles cum functioneaza, s-au acomodat cu sistemul. Si cand au avut probleme au sunat la centrul de asistenta, iar it-istii nostri le-au explicat ce sa faca.

Cate dintre servicii sunt acordate in acest moment in baza cardului si cate prin ridicarea manuala a datelor in sistem? Dl Banicioiu spunea in mai ca obligativitatea cardului va fi reintrodusa numai cand peste 80% dintre servicii vor fi acordate in baza lui.

Ne apropiem. Dar trebuie sa tinem cont ca in serviciile acordate fara card intra si cele pentru persoanele sub 18 ani, si cele din pachetul minim de servicii pentru cele neasigurate. Deci intotdeauna va exista un procent de servicii acordate fara card.

Spuneti ca la 1 mai aveati de distribuit inca un milion de carduri. Cate dintre ele au ajuns pana in acest moment la titulari?

Mai avem 350 de mii de carduri de distribuit.

Exista asigurati care nu aveau cardul tiparit la 1 mai si au depus cerere dupa aceasta data. Cate dintre cardurile solicitate dupa 1 mai au fost tiparite?

Suntem in proces de tiparire. Cred ca astazi (29 iulie – n.red.) Imprimeria Nationala termina de tiparit acele carduri, urmand ca ele sa fie distribuite la casele judetene sau prin posta. De altfel, acest proces este continuu.

Potrivit legii, o adeverinta primita pe 3 mai, de exemplu, expira pe 2 august, dupa fix trei luni, si inca una nu ii poate fi emisa asiguratului. Daca omul acela nu a primit cardul inca si nu mai poate avea o noua adeverinta, ce face?

Eu cred ca saptamana viitoare cardurile tiparite de Imprimeria Nationala vor ajunge la oameni.

Cati bani au fost economisiti de la 1 mai pana acum prin utilizarea cardului de sanatate?

Deocamdata vorbim doar despre luna mai, in care economia a insemnat peste 90 de milioane de lei, comparativ cu luna mai a anului trecut.

Ce s-a intamplat cu acesti bani?

Raman in sistem si vor fi folositi in sistem.

Si atunci cum se face ca pentru investigatii in ambulatoriu decontate de CNAS sunt in continuare liste de asteptare care ajung si la doua luni pentru o simpla radiografie? Nu va vorbesc din auzite, ci dintr-o recenta experienta personala: lista de asteptare de doua luni pentru o radiografie.

Eu nu stiu sa fie liste de asteptare. Pentru cazurile concrete exista un corp de control si o directiva antifrauda care va face investigatii.

Adica, imi spuneti ca pentru tot felul de analize medicale, radiografii, RMN etc decontate de CNAS nu exista liste de asteptare la diferite clinici, cabinete?

Nu, din cate stiu eu nu exista. Din 2013 nu mai avem liste de asteptare.

Deci te duci la sfarsitul lunii, ai nevoie de o radiografie sau de o analiza de sange si sunt bani?

Asa ar trebui. Daca raman cumva fara bani la sfarsitul lunii, furnizorii au posibilitatea sa deschida liste de asteptare de cateva zile. Dar niciunde in lume asiguratul nu primeste serviciul instant, atunci cand vorbim despre un serviciu medical programat.

Daca medicul considera necesar, pacientul nu mai primeste trimitere pentru investigatie si serviciul i se acorda imediat in regim de urgenta.

Eu va vorbesc de liste de asteptare de 2 luni pentru o investigatie minora, o radiografie. Sunt oameni care mi-au relatat ca in cazul unui RMN lista de asteptare are mii de persoane.

Este exclus la cate fonduri au fost alocate. Daca apar astfel de situatii, ele trebuie verificate. Dar eu nu stiu ca ele sa existe. Asiguratii trebuie sa ne semnaleze asemenea cazuri. Ele pot fi si o forma de incurajare a bolnavului sa renunte si, ca sa nu fie pus pe lista de asteptare, sa prefere sa plateasca serviciul din buzunar.

Asiguratul trebuie sa stie ca are drepturi clare si cand nu le primeste trebuie sa semnaleze acest lucru. Dar trebuie verificat fiecare caz in parte.

Si e foarte important ca asiguratul sa stie ca atunci cand introduce cardul in cititor, isi da acceptul ca CNAS sa deconteze serviciul pe care l-a primit. Daca asiguratul plateste acest serviciu, pentru ca furnizorul ii spune ca nu mai are fonduri, nu trebuie sa certifice primirea serviciului cu cardul, pentru ca ajungem la dubla decontare.

Deci cine este pus pe o lista de asteptare mai mare de cateva zile trebuie sa reclame la CNAS?

Da. Si noi verificam. Altfel situatiile acestea nu se pot rezolva.

Spuneti de spitalele care nu au contracte de mentenanta. Firma care asigura mentenanta pentru softul CNAS este in insolventa?

Aici vorbim de doua lucruri diferite. Softul cardului de sanatate a fost realizat de un consortiu alcatuit din doua firme, HP si Novensis. Novensis a intrat in insolventa, dar a ramas HP care este titular de consortiu si care pana acum si-a facut datoria.

Mentenanta sistemului cardului de sanatate este asigurata de echipa de specialisti din cadrul CNAS. In acest moment este in derulare procedura de achizitie pentru servicii de suport si mentenanta a acestui sistem. Valoarea anuala estimata a contractului este de maximum 1,9 milioane lei si se va incheia un acord cadru pentru o perioada de 4 ani.

Sursa: ziare.com

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ne găseşti şi pe: