Selectați pagina

Părintele Serafim Rose: În vest harul s-a retras!

Părintele  Serafim  Rose:  În  vest  harul  s-a retras!

’’Într-o zi am descoperit în scrierile Sfinţilor Părinţi ai Bisericii e cu putinţă L întâlneşti pe Dumnezeu în mod real prin rugăciune’’ Pr. Dumitru Stăniloaie

Întrebare: Aţi putea să ne vorbiţi despre concepţia ortodoxă asupra Duhului Sfânt şi, în legătură cu aceasta, despre viziunea asupra Tainelor neortodoxe-dacă Duhul Sfânt este prezent sau nu în ele?

Răspuns: Duhul Sfânt a fost trimis de Domnul nostru Iisus Hristos de ziua Cincizecimii, a 50-a zi după Învierea Sa şi a zecea zi după Înălţarea Sa la ceruri, pentru a rămâne cu Biserica până la sfârşitul timpurilor. Din punct de vedere istoric, atunci a întemeiat Biserica.

Există cazuri în timpurile moderne în care oamenii au căutat să găsească această Biserică pe cale istorică. (…)

Astfel (aceştia, n. red.) au cercetat lucrurile din punct de vedere istoric şi au descoperit că există o Biserică care se trage direct de la Hristos şi învaţă ceea ce se învăţa în vremurile vechi: Biserica Ortodoxă. Tot din perspectivă istorică, puteţi vedea cum au deviat celelalte biserici: mai întâi romano-catolicii în sec. XI, când problema referitoare la poziţia papei în Biserică a atins punctul ei culminant , iar papa a respins răspunsul ortodox, trăgând după sine întregul Occident.

Până în ziua de astăzi, Duhul Sfânt lucrează în Biserica Ortodoxă. În cea mai mare parte a grupurilor occidentale protestante, rareori se vorbeşte despre Taine, aşa încât nu puteţi căuta cu adevărat harul Duhului Sfânt în ceea ce nici ei înşişi nu socotesc Taine. Desigur, romano-catolicii şi alte câteva grupuri consideră că au Taine. Eu unul vă spun că adevăratele Taine, în sensul în care le-a instituit Hristos, se găsesc numai în Biserica Ortodoxă.

Î : Ceva despre care nu ştiu prea mult şi probabil că o mulţime de oameni nu ştiu ce este: care sunt diferenţele şi asemănările concrete dintre, să zicem, Biserica Ortodoxă Rusă şi Biserica Romano-Catolică cu privire la diverse dogme şi idei, cum ar fi Sfânta Treime, sau dacă preoţii să se căsătorească sau nu – toate acele 1001 de mici diferenţe.

R: Există o mulţime de mci diferenţe, dar o singură diferenţă principală legată tocmai de Duhul Sfânt, pe care o voi explica. Biserica lui Hristos este cea care dăruieşte oamenilor harul; iar în Vest, când Roma s-a rupt de această Biserică, acest har s-a pierdut efectiv (poate că oamenii îl găsesc întâmplător pe ici, pe colo, însă din Biserica lor harul s-a retras). Eu consider romano-catolicismul modern o încercare de a substitui harul pierdut – cu ingeniozitatea umană. De aceea, pentru a răspunde la întrebarea ’’unde este adevărul?’’, Biserica Romano-Catolică îl face pe papă ’’infailibil’’.

Sunt unii care cercetează Biserica noastră Ortodoxă şi spun: ’’Este imposibil ca oamenii să găsească acolo adevărul. Voi spuneţi că nu credeţi în nici un papă sau episcop, dar în felul acesta nu există nici o garanţie. Nici nu credeţi în Scripturi aşa cum o fac protestanţii care le consideră absolut ’’infailibile’’. Dacă apare o dispută, cine are ultimul cuvânt?’’ Iar noi spunem că Duhul Sfânt Se revelează pe Sine. Acest lucru se petrece mai ales când episcopii se adună într-un sinod, dar chiar şi atunci poate fi un sinod fals. S-ar putea spune atunci: ’’Nu există nădejde!’’ Dar noi spunem că Duhul Sfânt conduce Biserica şi de aceea nu o va părăsi. Dacă nu ai convingerea că lucrurile stau aşa, atunci ajungi să inventezi lucruri de genul: Biblie infailibilă, papă infailibil. De asemenea, poţi să împlineşti rânduielile ortodoxe-aşa cum o fac romano-catolicii-ca pe un fel de ’’lege’’, astfel încât totul să fie perfect definit: dacă încalci această lege, mergi la duhovnic, primeşti canonul cutare şi vei fi iarăşi perfect ’’reabilitat ’’. Ortodoxia nu crede în felul acesta. Această nevoie de a controla lucrurile a condus la întreaga concepţie despre indulgenţe, care este o pervertire perfect legalistă a ideii de pocăinţă. Dacă te căieşti, ca tâlharul pe cruce, poţi să te mântuieşti chiar în acel moment . Ortodoxia a evidenţiat totdeauna acest aspect al relaţiei dintre un suflet şi Dumnezeu: şi toate Tainele şi rânduiala Bisericii nu sunt decât căile de împăcare a sufletului cu Dumnezeu: şi aceasta este toată credinţa noastră. În Biserica Romano-Catolică, până de curând, când lucrurile au început să se mai clarifice, accentul era pus mai degrabă pe respectarea unui întreg set de legi prin care omul se punea ’’de acord’’ cu Dumnezeu într-un sens ’’legalist’’, care este un substitut al Duhului Sfânt.

Extras din cartea Mai aproape de Dumnezeu.

5 Comentarii

  1. Maria

    O rudă de-a mea care a fost după bani lungi în Italia mi-a spus că unii ”ortodocşi” se împărtăţesc şi la catolici şi zic că e una şi aceeaşi, doar catolicii şi ortodocşii au fost cândva împreună… Doamne, cum nu cunosc oamenii istoria, ortodoxia…! Despre ce fel de mărturisire a credinţei poate fi vorba, când ei zic că şi catolicii au taine şi har şi vor să fie prieteni buni cu cei de alte credinţe!? Ce ziceţi de aceasta, oameni buni?

    Răspuns
    • Antisthius

      E destul de dureros ce se întîmplă. Şi eu cunosc personal nu un singur caz, cînd în aceleaşi biserici/locaş (catolice de altfel), slujesc pe rînd catolicii şi apoi ortodocşii. Mulţi se bucură că le permit catolicii ortodocşilor să slujească în Bisericile lor, dar nu îşi dau seama, că se primeşte că cu o mînă cică ne dau, iar cu altele 10 ne iau. Iar noi stăm în amorţire totală. Oare aşa ne învaţă înaintaşii ortodocsiei, oare pentru ce s-a vărsat atîta sînge de martiri, dacă noi tot mergem la concesii cu cei de altă credinţă?

  2. simona

    Duhul Sfant sufla incotro voieste .
    El poate sa faca si din pietre adevarati credinciosi care sa-L slaveasca pe Dumnezeu.
    Au slujit catolicii si apoi ortodocsii ? Si care slujire are putere sfintitore , a lor , sau a noastra?Ce e mai bine : sa nu se faca slujba nicidecum , ca nu avem locas , sau sa faca oriunde , numai sa se faca ? Daca in vremurile de prigoana , crestinii se ascundeau in pesterile fiarelor , asta inseamna ca nu se mai cobora Duhul Sfant ? Iisus Hristos S-a nascut in staulul dobitoacelor . Ma minunez , cum uneori , printr-o orbire asemanatoare unei rautati , nu mai vedem lumina cuvantului Scripturii !
    Sfintii se rugau in capistile idolesti si acestea se surpau , apostolii se rugau in temnite , in lanturi si obezi si lanturile cadeau si zavoarele se descuiau !
    Cu siguranta , unii poarta numai infatisarea dreptei credintei , dar tagaduiesc puterea ei !
    Si eu am avut o prietena , care se ducea cand la catolici, cand la ortodocsi . In cele din urma , s-a hotarat sa ramana doar la ortodocsi. Voi credeti ca oamenii se ratacesc datorita credintei ! Eu nu prea cred , cred mai degraba ca ne ratacim datorita iubirii de sine si a moliciunilor trupesti si mai ales a ipocriziei . Stie Dumnezeu si cunoaste care sunt ai Lui . N-aveti grija , ca nu se pierde nici unul !

    Răspuns
    • marele Păcătos

      din pietre da, dar pe eretici nu sfinţeşte.

      сând au fost dezgropate rămăşiţele la 2 preoţi care au slujit împreună cu catolicii, păi de urâţenia pe care a aflat-o părintele – a avut infarct şi a murit pe loc.
      au crescut unghiile şi părul şi s-au făcut trupurile negre ca tăciunea.

      cineva zicea că prea”fericitului” patriarh Teoctist îi cresc coarne..?!

      poftiţi, dacă Biserica Ortodoxă minte, atunci acest păcat nu se iartă, că cine zice că că nu doar Biserica Ortodoxă este Sfinţitoare îl are pe diavol în inima sa.

      şi nu orice om botezat are parte de Ceruri, ci doar cel ce se leapădă de sine şi îşi ia Crucea şi îi urmează Domnului, doar acela este vrednic să se numească Creştin, restul sunt păgâni.

  3. simona

    Frati crestini , cu cat mai mult osandim pe altii , cu atat mai mult vom fi si noi judecati, caci daca Dumnezeu S-a hotarat sa-mi ierte pacatele mele , iar eu incep sa osandesc pe altul , atunci si eu voi da socoteala de toate ale mele , pana la cel mai mic . S-ar putea sa fie asa cum zici.Dar de ce atat de multa aversiune impotriva unor oameni ? Nu ne ajunge ca noi avem credinta ? De ce ne referim la altii cu atata patima ? Sa-i lasam in plata Domnului , ca stie El mai bine.
    Nu s-a auzit nimic in Bucuresti de Preafericitul Teoctist , dar poate ca de la voi din Moldova se aude si se vede mai bine decat de la noi.
    In aceasta seara am fost la o conferinta a parintelui Nicolae Tanase si chair eram cuioasa deca se va discuta si ceva de problema ecumenismului , ceva buletine … Nimic .La noi este alta viata , fratilor, nu sunt tulburari , nu sunt barfe, fiecare a pus intrebari legate de viata si pacatele lui.
    Veti ajunge sa nu mai puteti dormi noaptea si ma intreb daca nu cumva ati si ajuns.
    Sa ne dea Dumnezeu lumina si inima buna si iertare de pacate si sa ne iertam unul pe altul , ca incepe Postul Mare.
    Slavit sa fie Dumnezeu!

    Răspuns

Urmăritori / Pingbacks

  1. Pr. Serafim Rose: În vest HARUL s-a retras! – Gânduri din Ierusalim - […] Articol relatat de portalul aparatorul.md […]

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ne găseşti şi pe: