Selectați pagina

Ortodoxia si ecumenismul sau metafora vinului

Ortodoxia si ecumenismul sau metafora vinului

Mi s-a intamplat de multe ori in discutii in care a venit momentul sa apar unicitatea si autenticitatea ortodoxiei vis-a-vis de miscarea ecumenica sau ideea ca toti avem acelasi Dumnezeu, si nu conteaza deci ca esti catolic, pocait, etc. tot la Dumnezeu te inchini, asa ca hai sa ne unim! , sa folosesc urmatoarea metafora a vinului : Ortodoxia este ca un vin bun, greu, vechi de 2000 de ani si daca te apuci sa-l amesteci cu apa, posirca, otet sau orice altceva (ca in ecumenism) ce rezulta nu numai ca este greu de baut dar se poate sa-ti faca si rau pe deasupra.

Marturisesc ca, spusa repetat pentru a fi inteleasa , aceasta metafora blocheza pret de cateva secunde preopinentul meu.

Mi se replica cum ca si acest vin bun poate avea ciorchini sau boabe de struguri mucegaite (o parte din cler) care-l pot strica.

Nu ma las si spun ca una, doua sau cateva boabe din ditamai via nu pot altera parfumul vinului vechi…

Ar trebui sa ne intrebam care ar fi productia de vin anul acesta ? Scade de la an la an? sau, va mai fi de-o damigeana?

Sursa: jurnalduhovnicesc.wordpress.com

12 Comentarii

  1. simona

    Daca este vorba de “vin”, atunci este vorba de Duhul Sfant.Pentru ca daca vorbesti de “vinul” ortodoxiei, vorbesti de Duhul Sfant.
    Este impropriu sa numesti Duhul Sfant cu metafora “posirca”, etc.
    Despre Duhul Sfant stim ca “sufla incotro voieste”, ca pe vremea Mantuitorului, care nu a gasit in Israel o credinta mai mare ca la acea femeie care s-a rugat pentru fiica ei demonizata, desi femeia era pagana.
    Taina vindecarii si a credintei se afla si la cei straini de ortodoxie, daca acestia se roaga lui Hristos.Totul depinde de rautatea , sau bunatatea omului, caci stie Dumnezeu ce sa aleaga, fara sa ne consulte pe noi.

    Răspuns
  2. marele Păcătos

    “Este impropriu sa numesti Duhul Sfant cu metafora “posirca””

    posirca în comparaţia de faţă nu îl reprezintă pe Duhul Sfânt ci pe duhul diavolesc.

    “Duhul Sfant stim ca “sufla incotro voieste”, ca pe vremea Mantuitorului, care nu a gasit in Israel o credinta mai mare ca la acea femeie care s-a rugat pentru fiica ei demonizata, desi femeia era pagana.”

    la păgânii care nu au primit Sfântul Botez – Dumnezeu le ajută cum ştie El, numai le ajută întru săvârşirea adevărului, căci “Căci, când păgânii care nu au lege, din fire fac ale legii, aceştia, neavând lege, îşi sunt loruşi lege” (Romani 2:14) astfel ÎI este plăcut Lui Dumnezeu căci aşa Domnul laudă adevărul – “Adevărul din pământ a răsărit, şi dreptatea din cer a privit” (Ps.84:12 (85:11)) precum explică Sfântul Serafim de Sarov.
    păgânii vor fi judecat după conştiinţă şi după faptele sale.

    iar Creştinii Ortodocşi vor fi judecaţi şi după gânduri, şi după Legea Sfintei Tradiţii Ortodoxe – Sfintele Canoane, şi după fapte.

    Dar cel ce nu are Sfântul Botez – nu poate fi nici Creştin căci:
    Cine nu se va naşte din apă şi din Duh (Sfânt) – NU VA INTRA ÎN ÎMPĂRĂŢIA LUI DUMNEZEU (Ioan 3:5).

    Creştin poţi fi dacă ai primit Sfântul Botez, şi înafară de asta nu l-ai alungat pe Duhul Sfânt prin faptele tale, prin viaţa fără Spovedanie şi Împărtăşanie etc.

    dar dacă papistaşii nu sfinţesc Agheazma despre ce fel de botez putem vorbi?

    Sfintele Scripturi explică bine că:
    Creştinul Ortodox nu poate fi mântuit dacă slujeşte cu papistaşii sau calcă sfintele canoane.

    în fine nu putem spune cine va fi mântuit şi cine nu, dar faptul că Judecata particulară şi apoi Universală va fi foarte aspră – de asta ar trebui toţi să ne îngrijorăm.

    Cel ce caută şi împlineşte Adevărul Lui Dumnezeu – este luminat de Duhul în timp ce, cel care îşi caută propriul “adevăr” care este lucrul întunericului – este înşelat de vicleanul.

    De vom respecta Sfintele Canoane, de vom lua aminte de Sfinţii proroci din zilele noastre în privinţă la ecumenism şi codificare prin intermediul actelor electronice – avem şanse să ne mântuim, altfel nu.

    Răspuns
  3. simona

    Imi cer iertare , ai dreptate cu vinul si cu posirca.
    Insa ce zici de talharul care s-a mantuit fara botez, de toti acei mucenici care nu au apucat sa se boteze ? Oare nu se potrivesc cu faptul ca Dumnezeu cauta la inima omului si nu la starea lui? Desigur, ca noi asa am apucat, din traditia scrisa si cea orala, dar altii nu au primit cele pe care noi le-am primit si atunci nu este pacat sa facem noi judecata inaintea lui Dumnezeu ?
    Stim ca si Apostolul Pavel a prigonit pe Hristos, dandu-i la moarte pe crestini, dupa care tot pe Pavel il vedem dand anatema celor ce nu vor vesti evanghelia pe care ei au vestit-o.Seamana, pe undeva, cu o judecata mai mult lumeasca, decat una impusa de Dumnezeu.Pentru ca daca Dumnezeu l-a ingaduit pe Pavel si, printr-o minune l-a facut de s-a intors la credinta, fara voia sau pornirea acestuia, atunci de ce sa dam anatema unor oameni inainte de sfarsitul lor, facandu-ne judecatori ai vietii si inimilor lor?

    Răspuns
  4. marele Păcătos

    “ce zici de talharul care s-a mantuit fara botez, de toti acei mucenici care nu au apucat sa se boteze ?”

    surioară dragă, primul om care a intrat în Rai este tâlharul de pe cruce care s-a Spovedit Mântuitorului din toată inima, crezând că El este Hristos Dumnezeu, şi botezat a fost cu sânge, căci nu l-a lipit pe cruce cu scotch, ci i-a stăpuns mâinile, picioarele, poate şi preventiv l-au torturat făcându-i rane deschise de unde sângera.

    În Vieţile Sfinţilor nu avem nici un Sfânt Mucenic care nu s-a botezat dar a intrat în Împărăţia cerurilor, fiindcă cei ce nu s-au botezat cu apă şi cu Duh, au fost botezaţi cu propriul lor sânge, spălându-şi astfel păcatele, inclusiv şi păcatul neascultării lui Eva şi Adam protopărinţii noştri.

    “Apostolul Pavel a prigonit pe Hristos, dandu-i la moarte pe crestini… Dumnezeu l-a ingaduit pe Pavel si, printr-o minune l-a facut de s-a intors la credinta, fara voia sau pornirea acestuia, atunci de ce sa dam anatema unor oameni inainte de sfarsitul lor, facandu-ne judecatori ai vietii si inimilor lor?”

    Pavel nu l-a cunoscut pe Hristos Dumnezeu când prigonea pe Sfinţi, dar ceea ce fac ierarhii Sfintei Biserici Ortodoxe nu au scuze, fiindcă ei ÎL CUNOSC PE HRISTOS, de aceea şi este îngăduit să se dea anatemei ca trupul să piară dar sufletul să aibă la Judecata Universală iertare!

    ce ţine de ecumenişti, muslimi, papistaşi, sodomiţi etc, desigur că este de folos sufletului lor să fie sub anatemă, măcar o nădejde de milostivire la Judecata Aspră a Lui Hristos Dumnezeu!

    Răspuns
  5. simona

    Da, dar voi nu numai pe ierarhii Bisericii ii judecati, ci pe toti ereticii, pe pagani, etc.
    Apostolul Pavel nu L-a cunoscut pe Hristos, dar oare nu l-a auzit pe arhidiaconul Stefan cand Il propovaduia pe Hristos ? De ce atunci a fost de acord cu uciderea lui?Pentru ca inima lui era impietrita de ura.Vrei sa spui ca Pavel ii omora pe crestini fara sa stie de ce-i omoara? Atunci de ce i-a zis Iisus lui Pavel: “Pavele, Pavele, de ce Ma prigonesti”?Putea sa spuna :”Pavel, opreste-te, ca nu stii ce faci”.

    Pavel

    Răspuns
    • simona

      Din nou iertare ! In loc de Pavele, Pavele, a se citi Saule, Saule…m-a luat “gura” pe dinainte.

      Totusi, nu vreau sa se inteleaga ca am ceva cu Apostolul Pavel, fereasca Dumnezeu !
      Este doar un raspuns la faptul ca nu stim cum evolueaza omul, pentru ca de multe ori Dumnezeu intervine in viata si in sufletul unui om, cum a facut cu Saul.

  6. simona

    @marele Pacatos

    In Sfanta Scriptura nu avem invatatura de credinta a botezului cu sange.Cine face acest botez cu sange?
    Cunosc cazuri de botez si cu nisip, dar nu este vorba de botezul despre care se vorbeste in Sfanta Scriptura :apa si duh, care poate avea si o alta semnificatie, in afara “literei” si a interpretarii ad-literam.Motiv pentru care poate fi valabil si acel botez cu sange, sau cu nisip, deoarece este tot in duh si tot prin afundarea intr-o apa a mortii.

    Dar intram in polemici greu de sustinut .

    Răspuns
  7. marele Păcătos

    surioară dragă, de arie supranumit – diavolul cel întrupat – la fel poate ai a spune că Sfântul Marele Ierarh Nicolae s-a grăbit să-i dea 2 palme pentru hulele sale împotriva Sfântului Duh, făcând acel păcat unic de care nimeni nu are iertare?

    nu am memorie fotografică să-mi aduc aminte exact toate sursele unde se explică botezul de sânge, dar sunt pline volumele “Vieţile Sfinţilor” cu asemenea mărturisiri
    cea mai urgentă de care am dat sunt cuvintele Sf.Ierarh Nicolae al Serbiei
    http://www.doxologia.ro/cuvant-de-folos/afara-de-sfantul-botez-cu-care-suntem-toti-botezati-exista-botezul-sangelui

    Răspuns
    • simona

      Hai, Pacatosule, ca ne invartim in jurul cozii,cred ca nu m-am facut inteleasa prea bine.
      Daca exista botezul cu sange, sau botezul cu nisip,sau alta materie sau al oricarei moarte muceniceasca, el nu este de fapt decat o moarte a omului vechi, si o nastere de sus, asa cum spunea Mantuitorul :Cine nu se va naste din cer”…
      Despre Iisus, proorocul Ioan Botezatorul a spus ca va boteza cu Duh Sfant.Acest fel de botez primesc si acei mucenici si aceia care in extrema urgenta s-au botezat cu nisip.Nisipul a fost doar materia prin care se face ierurgia, dar Taina Botezului consta in primirea Duhului Sfant.Deci nu te botezi cu nisip sau cu sange, ci cu Duhul Sfant, iar sangele si nisipul, sau apa, sau tarana sunt materii simbolice prin care se mijloceste lucrarea Tainei.Ca nu apa, sau nisipul, sau sangele te sfinteste, ci Duhul Sfant care este invocat in aceasta Taina.Cred ca m-ai inteles si cred ca si tu gandesti la fel.
      Deci orice fel de botez ai aplica, tot cu Duh Sfant te botezi, numai ca la noi se practica botezul prin apa, avand multe semnificatii aceasta apa, iar in cazuri speciale te poti boteza cu ce vrei, ca tot Duhul Sfant lucreaza.
      De aceea am spus ca acest Botez cu Duh Sfant nu stim cine il primeste , pentru ca numai Dumnezeu cunoaste lucrarea tainica a sufletului si numai El decide asupra cui trimite Duhul Sfant.

      Doamne ajuta-ne pe noi, pacatosii!

  8. simona

    Draga frate, marele Pacatos,
    Dar eu nu te-am contrazis cu nimic, stiu si eu de botezul muceniciei, cu sange, ai dreptate.Eu ma refeream doar ca botezul cu Duh Sfant il poate primi orice om, fara sa stie despre acest lucru toata lumea.E o taina intre Dumnezeu si sufletul omului.
    Despre palma Sfantului Nicolae, faptul ca ea nu a fost replicata si de altii ulterior, ne face sa intelegem ca nu oricine poate face acest lucru,si ca nu este un fapt care sa fie dat ca exemplu de notorietate in ortodoxie, ca sa fie recomandat la scara mare.Hai sa ne vedem putin lungul nasului ; oi si tu mare, dar nici chiar asa !

    Licet iovi non licet bovi.

    Răspuns
  9. marele Păcătos

    dacă ai rude în secta papistaşă – roagă-te pentru dânşii numai să nu-i scrii la Sfintele Slujbe în Biserica Ortodoxă (înafară de psaltire)

    dar singură desigur, postind şi rugându-te le vei ajuta enorm.

    alt compromis cu ereticii nu avem nici un drept să avem!

    Răspuns
  10. simona

    @marele Pacatos

    Multumesc pentru sfat, stiu ca ai o inima de crestin.
    Doamne ajuta!

    Răspuns

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *