Selectați pagina

Noile capcane ale Internetului

Noile capcane ale Internetului

Dependent-de-internetCeea ce acum câteva decenii promitea a fi spaţiul prin excelenţă al libertăţii şi democraţiei, un spaţiu neîngrădit de cri­terii sociale, în care accesul la informaţie să fie mai facil ca oricând, Internetul devine, pe zi ce trece, o imensă capcană manipulată de interesele marilor firme din domeniu, o uriaşă bază de date din care e tot mai greu să găseşti ceea ce vrei, darmite ceea ce te ajută, în fine, o îngrijorător de pericu­loasă arhivă de informaţii personale, care pot oricând încăpea pe mâini criminale, de vreme ce înseşi site-urile celor mai im­por­­­tante instituţii guvernamentale din lume sunt constant sparte de informaticieni pri­cepuţi, mai mult sau mai puţin rău intenţionaţi.

 Un simplu click pe care îl facem pe un site e, astăzi, automat, o informaţie despre noi, memorată de serverele proprietarilor site-ului pe care ne aflăm, iar de acolo ajun­ge, nici nu ne putem imagina unde: la orga­nizaţii guvernamentale, la firme care vor să ne facă să cumpărăm un produs sau altul, ori la un duşman care vrea musai să ştie cu ce ne ocupăm noi în timpul liber. Îţi plac ceasurile de mână sau eşti fanul unei mărci de pantofi sportivi şi intri pe paginile de Internet ale respectivelor firme, pentru a vedea ce mai e nou? Din acel moment, poţi fi sigur că ori­unde vei căuta informaţii pe Internet, recla­mele la acele firme sau la producători de pro­duse similare te vor urmări peste tot. Pentru că, odată accesat unul dintre acele site-uri, bazele de date la care sunt conectaţi gi­ganţi precum Google, Yahoo! sau Facebook au memorat pe loc informaţia: eşti, deja, pentru ei, un potenţial cumpărător de ceasuri sau de pantofi sport. Mai trebuie doar ca insistentele reclame să te prindă într-o zi bună şi să te facă să decizi că, într-adevăr, ai nevoie să faci acele cumpărături. Dacă ai cu adevărat nevoie de ele, chiar nu mai contează!

Mai grav este, însă, că acest “portret-ro­bot” pe care motoarele de căutare ni-l cre­ează pe seama istoricului nostru de navigare pe diverse site-uri, cu intenţia de a ne da, din vasta informaţie de pe Internet, doar ceea ce ne dorim, sfârşeşte prin a ne face, practic, captivii propriei noastre compulsivităţi online şi, mai mult chiar, a imaginii cari­ca­tu­rale pe care şi-au făcut-o despre noi nişte com­putere. Ai opţiuni de dreapta şi ai prie­teni pe Facebook care îţi împărtăşesc vizi­unea politică? Doar informaţiile de la ei le vei vedea pe Facebook, nu şi părerile unui amic de stânga, a cărui optică asupra actua­lităţii te-ar interesa, totuşi. Internetul a decis că eşti de dreapta şi nu îţi va mai arăta ce crede stânga! Apoi, un lucru pe care puţini îl ştiu sau şi-l imaginează: doi oameni diferiţi care caută pe Google după aceeaşi expresie vor obţine rezultate diferite! Şi cine decide asta, nişte computere?

De fapt, spun specialiştii, acestea sunt marile capcane ale Internetului de azi: în­gră­direa sensibilităţii şi a creativităţii. Dându-ne doar lucruri previzibile, personalizarea Internetului distruge balanţa dintre libertatea de gândire şi concentrare, care ne face, de fapt, creativi. În epoca noului Internet, noi nu mai suntem utilizatori, suntem produse. Ni se dă doar ceea ce dorim, pentru a ni se stimu­la dorinţa de cumpărare, şi ni se blo­chea­ză accesul spre diversitate, spre plu­ralism, spre dezbatere. Adică, exact valorile în jurul cărora, acum câteva decenii, lua fi­inţă Internetul.

formula-as.ro

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *