Selectați pagina

Interviu cu IPS‭ ‬Hierotheos Vlachos:‭ ‬Criza duhovnicească‭ ‬și economică‭ ‬în care ne aflăm se datorează apostaziei noastre de la tradiție‭ ‬și lipsei vieții ascetice‭ (‬post‭ ‬și rugaciune‭)

Interviu cu IPS‭ ‬Hierotheos Vlachos:‭ ‬Criza duhovnicească‭ ‬și economică‭ ‬în care ne aflăm se datorează apostaziei noastre de la tradiție‭ ‬și lipsei vieții ascetice‭ (‬post‭ ‬și rugaciune‭)

«Inalt Preasfintite,‭ ‬perioada curenta este caracterizata ca fiind una din cele mai grele din ultimii ani,‭ ‬atat din punct de vedere al traiului,‭ ‬cat si din punct de vedere al valorilor morale.‭ ‬Criza economica,‭ ‬saracie,‭ ‬reduceri‭ (‬de salarii‭)… ‬ducand mii de familii la disperare.‭ ‬Multi spun ca statul grec se prabuseste.‭ ‬Asadar,‭ ‬ce ne-ar mai putea salva‭? »
Nu stiu daca este cea mai grea perioada din ultimii ani,‭ ‬pentru ca noi cei cu varste mai inaintate am trecut si prin alte greutati.‭ ‬Cand eram in scoala generala si liceu,‭ ‬situatia economica a familiei mele era cumplita.‭ ‬Am studiat la Facultatea de Teologie lucrand in acelasi timp,‭ ‬pentru ca nu primeam nici un ajutor banesc de acasa.‭ ‬Parintii mei erau foarte buni crestini,‭ ‬ne iubeau,‭ ‬dar nu aveau posibilitati materiale pentru a ma intretine in scoala.‭ ‬Am trecut,‭ ‬insa,‭ ‬peste toate aceste greutati si dau slava lui Dumnezeu.‭ ‬De asemenea,‭ ‬batrani si tineri am trecut prin razboaie,‭ ‬suferinte,‭ ‬foamete,‭ ‬conflicte interne,‭ ‬dictaturi etc.

In orice caz,‭ ‬poporul nostru are multa rezistenta duhovniceasca,‭ ‬are credinta in Dumnezeu,‭ ‬rabdare,‭ ‬stie sa se roage,‭ ‬sa se increada in Biserica si sa mearga la Biserica,‭ ‬sa nadajduiasca in dragostea lui Dumnezeu.‭ ‬In sfarsit,‭ ‬tot ceea ce se intampla in ultimii ani este o lepadare de Dumnezeu,‭ ‬de Biserica si traditii,‭ ‬o viata secularizata,‭ ‬raportata la bunastare si senzualism.‭ ‬Ne-am invatat sa traim in belsug,‭ ‬de aceea ne pare rau acum,‭ ‬ca am pierdut unele placeri materiale.‭ ‬Dar,‭ ‬in cele din urma,‭ ‬se pare ca,‭ ‬toata aceasta bunastare economica era fictiva,‭ ‬era o‭ «‬basica‭»‬,‭ ‬care s-a spart,‭ ‬era o viata bogata sustinuta pe imprumuturi.‭ ‬Intreaga aceasta atitudine a fost eronata.

Desigur,‭ ‬astazi sufera multi,‭ ‬pentru ca traiesc la limita saraciei.‭ ‬Ati descris-o bine in prezentarea dumneavoastra.‭ ‬Micsorarea salariilor constituie o mare problema,‭ ‬deoarece familistii nu isi pot ajuta copii sa duca o viata decenta si sa studieze.‭ ‬Insa,‭ ‬cea mai mare problema o constituie somajul oamenilor tineri.‭ ‬Este ingrozitor sa fii tanar,‭ ‬sa ai chef de munca,‭ ‬sa ai diplome,‭ ‬sa fii talentat si sa nu ai unde sa lucrezi‭!

In aceasta perioada dificila ne va ajuta credinta in Dumnezeu,‭ ‬rabdarea,‭ ‬stapanirea de sine si,‭ ‬desigur,‭ ‬ne poate ajuta Biserica cu toata forta de care dispune.

De ceva vreme,‭ ‬se aude ca Biserica nu s-a ridicat la inaltimea vremurilor ca sa dea o mana de ajutor celor defavorizati,‭ ‬al caror numar creste fulgerator din cauza crizei de astazi.‭ ‬Avand in vedere ca saracul nu are nevoie numai de mancare…Care este parerea dumneavoastra‭?

-‭ ‬Acesta afirmatie nu e corecta,‭ ‬chiar daca este sustinuta de cativa.‭ ‬Biserica prin structura ei organizatorica,‭ ‬functioneaza ca o comunitate terapeutica,‭ ‬interesata de sanatatea duhovniceasca si sufleteasca a oamenilor,‭ ‬dar si de nevoile lor financiare.‭ ‬Este cea mai mare institutie filantropico‭ – ‬sociala a tarii noastre.‭ ‬Din diferite carti,‭ ‬dar si din diversele date,‭ ‬pe care Sfantul Sinod le detine,‭ ‬se pare ca Biserica dispune de aproximativ‭ ‬750‭ ‬de Institutii,‭ ‬care ofera ajutor oamenilor,‭ ‬anul trecut cheltuindu-se suma vizibila si inregistrata de o suta de milioane de euro pentru lucrari de asistenta sociala si filantropie.‭ ‬Actiunea trebuie sa fie dezvolta in zilele noastre,‭ ‬pentru a-i ajuta mai mult pe oameni.

Desigur,‭ ‬aceasta lucrare filantropica trebuie vazuta prin intermediul a doua premise:

Prima:‭ ‬Biserica nu este Ministerul Protectiei Sociale,‭ ‬nu acesta este primul si ultimul ei scop.‭ ‬Statul,‭ ‬asa-numit de drept,‭ ‬este autorizat sa se intereseze de nevoile economice ale oamenilor si rau,‭ ‬ca nu o fac cum trebuie.‭ ‬Oamenii nu vor milostenie,‭ ‬ci dreptate,‭ ‬vor locuri de munca,‭ ‬ca sa-si scoata painea cea de toate zilele prin sudoarea lor.‭ ‬Nu este posibil ca statul sa-si decline responsabilitatile,‭ ‬lasandu-le pe seama altor organizatii si Bisericii.

A doua:‭ ‬scopul fundamental al Bisericii este de sustinere duhovniceasca a oamenilor.‭ ‬Ati spus-o foarte bine in afirmatia dumneavoastra:‭ «‬Saracul nu are nevoie doar de mancare‭»‬.‭ ‬Hristos a zis:‭ «‬Nu numai cu paine va trai omul,‭ ‬ci cu tot cuvantul care iese din gura lui Dumnezeu.‭» (‬Matei‭ ‬4,4‭)‬.‭ ‬Astfel,‭ ‬Biserica trebuie sa ofere hrana spirituala oamenilor,‭ ‬care flamanzesc si inseteaza de dreptatea lui Dumnezeu,‭ ‬de pacea launtrica,‭ ‬de libertatea duhovniceasca,‭ ‬de descoperirea sensului in viata si de raportarea responsabila la moarte.‭ ‬Acestea sunt asa-numitele intrebari existentiale,‭ ‬care ii preocupa pe oamenii de toate varstele si anume ce este viata,‭ ‬ce este moartea,‭ ‬de ce si cum vom trai,‭ ‬cum vom muri.‭ ‬Astazi se dezvolta filozofia existentiala si psihologia existentiala,‭ ‬pentru a intampina aceste intrebari.‭ ‬Insa,‭ ‬Biserica prin teologia,‭ ‬cultul si slujirea ei pastorala,‭ ‬poate ajuta in mod eficient in acesta problema pe bogati si saraci,‭ ‬pe lucratori si someri,‭ ‬pe cei ce au sau nu situatie materiala buna.‭ ‬Intristarea si deznadejdea loveste peste tot si toate categoriile de oameni.‭ ‬Hristos a venit in lume,‭ ‬pentru a invinge moartea,‭ ‬diavolul si pacatul.‭ ‬Este mesajul propovaduit de Biserica si viata pe care ea o ofera oamenilor.‭ ‬Intrucat omul este alcatuit din suflet si trup,‭ ‬Biserica se intereseza de amandoua,‭ ‬insa,‭ ‬mai intai de toate de chestiunea duhovniceasca.

Noi,‭ ‬in orice caz,‭ ‬trebuie sa invatam sa cerem statului ceea ce poate sa ne dea,‭ ‬si Bisericii ceea ce poate sa ne ofere si sa nu confundam competentele,‭ ‬adica sa cerem statului ceea ce poate sa ne dea Biserica,‭ ‬si Bisericii,‭ ‬ceea ce trebuie sa primim de la stat.

Fara Dumnezeu,‭ ‬toate sunt permise

«Criza‭» ‬valorilor morale,‭ ‬credeti ca a contribuit in mod hotarator la problemele de tot feful,‭ ‬cu care grecul este invitat sa se confrunte‭?

Desigur,‭ ‬ca asa-numitele‭ «‬valori morale‭» ‬au provocat criza,‭ ‬pentru ca o viata fara‭ «‬valori morale‭» ‬si principii sfarseste in dictoanele:‭ «‬moartea ta este viata mea‭»‬,‭ «‬fara Dumnezeu,‭ ‬toate sunt permise‭»‬.‭ ‬Atunci se produce o imoralitate,‭ ‬un oportunism,‭ ‬o depreciere a celorlalti si,‭ ‬in final,‭ ‬o alienare a noastra.‭ ‬Cand omul devine prizonier al unei idei‭ – ‬imaginare si inumane‭ – ‬strecoara in viata lui samanta distrugerii,‭ ‬asa cum a aratat Dostoievski in toate lucrarile sale.‭ ‬Supraomul lui Nietzche,‭ ‬care printre altele era posedat de ideea ca‭ «‬Dumnezeu a murit‭» ‬si de principiile dorintei necrutatoare de putere,‭ ‬a vietii fara moralitate,‭ ‬a indiferentei la durerea altora au condus la cel de-al doilea teribil razboi mondial si la baia nebuna de sange,‭ ‬varsata asupra intregii umanitati.‭ ‬Sub fiecare tragedie se ascunde o ideologie inumana,‭ ‬o‭ «‬moralitate‭» ‬feroce.

Cred,‭ ‬insa,‭ ‬ca pentru noi crestinii,‭ ‬problemele de astazi nu le constituie chestiunea valorilor morale,‭ ‬ci refuzul de a pazi poruncile lui Hristos,‭ ‬care se refera la simplitate,‭ ‬la saracia cea dupa Dumnezeu,‭ ‬la iubirea fata de Dumnezeu si aproapele,‭ ‬la izbavirea de mamona.‭ ‬In sfarsit,‭ ‬problema,‭ ‬care a rezultat si va rezulta mereu,‭ ‬este lipsa ascezei.‭ ‬In Biserica nu vorbim doar de moralitate‭ – ‬temei al deontologiei filosofice‭ ‬-,‭ ‬ci si de asceza.‭ ‬Daca toti am invata sa ne limitam la cele necesare pentru viata noastra,‭ ‬daca am invata sa facem ca viata noastra sa depinda nu de ceea ce are,‭ ‬ci de ceea ce este,‭ ‬daca am da importanta interiorului nostru si am desfiinta golul existential din launtrul nostru,‭ ‬atunci am rezolva si toate celelalte probleme exterioare,‭ ‬care ne preocupa.

Astfel,‭ ‬indepartarea de principiile de baza ale traditiei noastre ne-a condus aici.‭ ‬Cel putin sa ne venim in fire,‭ ‬sa ne pocaim,‭ ‬sa ne schimbam mintea,‭ ‬adica sa ne intoarcem mintea la Dumnezeu si sa repetam rugaciunea Sfantului Grigorie Palama:‭ «‬Lumineaza-mi intunericul‭»‬.

Oamenii care va viziteaza,‭ ‬ce fel de probleme va prezinta‭? ‬Ce anume ii‭ «‬chinuie‭» ‬mai mult si ce ii sfatuiti sa faca‭?

Biserica ca intotdeauna este singurul refugiu‭ – «‬refugiu moral‭»‬-‭ ‬in momentele placute si neplacute din viata noastra.‭ ‬Avem din copilarie relatia noastra personala cu Biserica.‭ ‬Semanam,‭ ‬cum spunea un aghiorit,‭ ‬cu niste copii mici care,‭ ‬jucandu-se toata ziua afara cu pamant,‭ ‬se murdaresc,‭ ‬si atunci cand se insereaza si ii striga mama lor,‭ ‬intra in casa sa se linisteasca,‭ ‬sa se spele,‭ ‬sa manance si sa se odihneasca.‭ ‬Aceasta este Biserica noastra,‭ ‬este imbratisarea parinteasca chiar si pentru copii ei cei mai neascultatori,‭ ‬este familia si casa noastra parinteasca.‭ ‬Este mama noastra duhovniceasca,‭ ‬care ne da viata‭; ‬ajunge numai sa nu rupem cordonul ombilical,‭ ‬care ne uneste.‭ ‬Cand toti ne-au dezamagit,‭ ‬ne-au ranit,‭ ‬ne-au suparat,‭ ‬Biserica ne incalzeste si ne mangaie.

In aceste vremuri dificile multi oameni vin la spovedanie in Sfintele Bisericii.‭ ‬Isi deschid inimile si isi spun durerea.‭ ‬Uneori plang si protesteaza,‭ ‬ca niste copii raniti,‭ ‬care atunci cand o intalnesc pe mama lor,‭ ‬ii cad in brate si plang,‭ ‬ba chiar izbucnesc impotriva ei,‭ ‬ca si cum ea ar fi responsabila pentru toate prin cate trec.‭ ‬Iar noi,‭ ‬ca o mama rabdatoare,‭ ‬le adresam cuvinte de induplecare,‭ ‬pentru ca omul indurerat atunci vrea o mangaiere,‭ ‬un cuvant tandru,‭ ‬o voce mangaietoare,‭ ‬ajutandu-i,‭ ‬pe urma,‭ ‬pe cat este posibil si in problemele lor sociale.

Desigur,‭ ‬pe oamenii din ziua de azi ii chinuie somajul si lipsa celor necesare pentru a-si intretine familia.‭ ‬Insa,‭ ‬mai mult ii chinuie indiferenta celorlalti,‭ ‬a celor ce au situatie materiala buna si nu gestioneaza corespunzator bunurile comune,‭ ‬pentru care raspund,‭ ‬ca si lipsa de interes fata de verificarea situatiei financiare a tarii.‭ ‬De ce guvernatorilor nu le pasa de economia tarii,‭ ‬de ce nu sunt sinceri cu oamenii,‭ ‬de ce consimt sa fie golite institutiile de asigurari sociale ale tarii‭? ‬Cum este posibil ca statul sa incaseze de la oameni taxe de‭ ‬54‭ ‬miliarde de euro,‭ ‬care in fond sunt rambursabili,‭ ‬si din acestia sa dea‭ ‬47‭ ‬miliarde de euro pentru dobanzile,‭ ‬pe care le datoreaza,‭ ‬asa incat noi sa traim numai cu‭ ‬7‭ ‬miliarde de euro‭? ‬Cine este responsabil pentru acest dezastru‭? ‬De ce au golit fondurile de asigurari‭? ‬Cine se face responsabil de asta‭?

Aceasta si multe altele spun.‭ ‬Noi,‭ ‬in orice caz,‭ ‬incercam sa redresam oamenii sufleteste si duhovniceste,‭ ‬incercam sa le dam un sens vietii,‭ ‬sa ii facem sa constientizeze ca nevoile lor de baza sunt,‭ ‬mai ales,‭ ‬duhovnicesti,‭ ‬ca pe acestea le cauta de fapt,‭ ‬chiar daca nu-si dau seama.‭ ‬Desigur,‭ ‬facem tot ce putem,‭ ‬pentru a le alina durerea cauzata de saracia economica.‭ ‬Incercam sa organizam enoriile si societatile filantropice crestine,‭ ‬ca sa ajutam.‭ ‬Ii sfatuiesc pe familisti sa gateasca cateva portii de mancare in plus,‭ ‬pentru a le veni in ajutor celor nevoiasi.‭ ‬Este si asta ceva‭!

Este Triodul un prilej…pentru crestin sa puna un inceput in viata lui‭?

E bine ca faceti referire la perioada Triodului,‭ ‬o perioada prin excelenta duhovniceasca,‭ ‬o perioada de pocainta,‭ ‬de rugaciune,‭ ‬de meditatie asupra multor lucruri.

Odata cu inceperea Triodului,‭ ‬se deschide o perioada,‭ ‬care ajunge pana la Pasti si de acolo pana la sarbatoarea Tuturor Sfintilor.‭ ‬Avem posibilitatea sa vedem intreaga istorie universala,‭ ‬care incepe de la facerea omului,‭ ‬cadera lui,‭ ‬Intruparea lui Hristos,‭ ‬Rastignirea si Invierea,‭ ‬Pogorarea Duhului Sfant si sfintirea-indumnezeirea omului.‭ ‬Aceasta este,‭ ‬de fapt,‭ ‬istoria bisericeasca,‭ ‬care ne arata cum putem participa la Sinaxarul Bisericii,‭ ‬praznuind si noi personal sarbatoarea Tuturor Sfintilor.

Aceasta istorie universala si bisericeasca trebuie sa devina si istoria noastra personala,‭ ‬care se deruleaza in spatiul inimii,‭ ‬cu caderi si ridicari,‭ ‬cu crucificari si tagaduiri,‭ ‬cu patimi si vindecarea lor,‭ ‬cu tradare si iubirea fata de Mire,‭ ‬cu coborare la iad si ridicarea din mormant a deznadejdii,‭ ‬cu deznadajduirea si bucuria aratarii lui Hristos cel Inviat,‭ ‬cu asteptarea si venirea Duhului Sfant si cu multe altele.

Acestea sunt praznuirile noastre,‭ ‬adica este incercarea de a scoate mastile ipocriziei pentru a dobandi simplitatea cea dupa Dumnezeu,‭ ‬si de a participa la Taina Crucii si a Invierii lui Hristos.

Cum comentati ceea ce a spus de curand Mitropolitul Pireului Serafim despre masonerie si evrei‭?

Nu comentez niciodata opiniile altor Ierarhi,‭ ‬cu atat mai putin opiniile Inalt Preasfintitului Mitropolit Serafim al Pireului,‭ ‬care,‭ ‬in general,‭ ‬se remarca prin spiritul de marturisire,‭ ‬sinceritate si spontaneitate.

In orice caz,‭ ‬imi dati motiv sa va spun ce cred eu despre faptul ca multi,‭ ‬chiar si unele organizatii bisericesti,‭ ‬fac distinctie intre religie si Biserica.

Religia se bazeaza pe magie,‭ ‬superstitie si misticism.‭ ‬De obicei,‭ ‬oamenii care fac parte dintr-o religie cred intr-un Dumnezeu imaginar,‭ ‬inexistent,‭ ‬inchipuit,‭ ‬pentru ca credinta intr-un Dumnezeu care nu exista este ateista.‭ ‬O asemenea credinta denatureaza universul intelectual si mental al sufletului,‭ ‬creeaza ura,‭ ‬dusmanii,‭ ‬rivalitati si declanseaza fundamentalismul,‭ ‬fanatismul.‭ ‬Este vorba de o denaturare sufletesca,‭ ‬trupeasca si sociala.

Dimpotriva,‭ ‬Biserica este o comunitate,‭ ‬care crede si se inchina unui Dumnezeu viu,‭ ‬existent,‭ ‬in interiorul careia oamenii dobandesc simtul existentei Lui,‭ ‬prin curatirea inimii,‭ ‬luminarea mintii si indumnezeire.‭ ‬Biserica este trupul lui Hristos.‭ ‬Aceasta comunitate intru Hristos este familia,‭ ‬care pastreaza legaturi reale cu Dumnezeu si cu omul,‭ ‬este spital duhovnicesc,‭ ‬care vindeca omul bolnav duhovniceste.

In Biserica Ortodoxa se invata si se traieste experienta Proorocilor,‭ ‬a Apostolilor si a Parintilor,‭ ‬si lupta jertfelnica a martirilor si a ascetilor.‭ ‬Desigur,‭ ‬Parintii Apostolici si Parintii secolului al IV-lea au formulat revelatia lui Hristos prin intermediul gandirii evreiesti si grecesti,‭ ‬salvand ceea ce au intalnit mai bun la aceste culturi.‭ ‬Astfel,‭ ‬crestinismul a aparut in istorie ca al‭ «‬treilea neam‭»‬,‭ ‬deci nu contine nici gandire evreiasca,‭ ‬nici greceasca,‭ ‬ci ceva nou.‭ ‬Prin urmare,‭ ‬Biserica Ortodoxa este supranationala si este impotriva oricarui filetism,‭ ‬condamnat ca erezie de Sinodul din Constantinopol in‭ ‬1872.

Toti cei care au trecut prin valtoare religiilor si a sectelor dezastruase,‭ ‬si toti cei care traiesc efectiv in Biserica ca familie,‭ ‬comunitate si spital,‭ ‬inteleg diferenta dintre religie si Biserica.‭ ‬Nimeni nu o poate explica cu argumente logice.‭ ‬Sunt valabile cuvintele:‭ «‬Vino si vezi‭»‬,‭ «‬gustati si vedeti ca bun este Domnul‭»‬,‭ «‬cautati si veti afla‭»‬.

Trebuie,‭ ‬insa,‭ ‬sa accentuez ca,‭ ‬atunci cand diferite forte politice,‭ ‬economice sau nationaliste exploateaza religiile,‭ ‬apar probleme si mai mari,‭ ‬oamenii si societatile sunt chinuiti mai mult.‭ ‬La fel se intampla cand asa-numitele‭ «‬formatiuni politice crestin-democrate sau socialiste‭» ‬exploateaza efectiv cuvintele revolutionare ale lui Hristos si fac ideologie crestina in scopuri politice,‭ ‬secatuind adevarul lui Hristos.

Prin urmare,‭ ‬respectam religiile si cultele lor,‭ ‬chiar daca nu suntem de acord cu ele,‭ ‬dar negam‭ «‬-ismele‭» ‬sub formele lor variate si primejdioase,‭ ‬care exploateaza politic,‭ ‬social si economic sentimentele religioase ale oamenilor,‭ ‬impunandu-le multe si diverse dictaturi.

De multe ori ne intreaba lumea,‭ ‬daca mai exista astazi personalitati ca Parintii Paisie si Porfirie‭?

Din fericire,‭ ‬am cunoscut intr-adevar pe luminatii Parinti Paisie si Porfirie,‭ ‬si alte chipuri patristice contemporane,‭ ‬care ne-au aratat ce este Biserica si cum se descopera Dumnezeu prin Biserica prietenilor Sai.‭ ‬Multi dintre noi au simtit de aproape iubirea lui Dumnezeu.‭ ‬Acesti batrani au mangaiat mii de oameni,‭ ‬linistind in multe situatii si pe copii cei mai neascultatori ai lui Dumnezeu.‭ ‬Trebuie,‭ ‬insa,‭ ‬sa ne aratam vrednici de aceste daruri.

In orice caz,‭ ‬atata timp cat exista Dumnezeu si Biserica,‭ ‬exista si astfel de chipuri sfinte.‭ ‬Asa cum am spus mai inainte,‭ ‬Sfintii sunt urmasii Bisericii,‭ ‬care au au participat la Crucea si Invierea lui Hristos,‭ ‬la Pogorarea Duhului Sfant,‭ ‬dand marturie de viata cea noua,‭ ‬pe care Dumnezeu a adus-o in lume.

Vai,‭ ‬daca nu ar exista astazi astfel de chipuri‭! ‬E ca si cum am considera ca Biserica a incetat sa mai existe sau ca este neroditoare si nu naste.‭ ‬Adevarul este ca,‭ ‬atunci cand vor inceta sa mai existe Sfinti,‭ ‬va fi a Doua Venire a lui Hristos.

In Sfantul Munte exista si astazi multi monahi binecuvantati,‭ ‬care slavesc pe Dumnezeu si sunt slaviti de El.‭ ‬Sfantul Munte continua sa fie o mare lumina,‭ ‬pe care atunci cand o vad,‭ ‬cei care nu au o vedere duhovniceasca,‭ ‬orbesc si cred ca gresesc monahii care locuiesc acolo.‭ ‬Dar,‭ ‬nu numai in Sfantul Munte,‭ ‬ci si in manastiri si in enorii exista fii binecuvantati ai lui Dumnezeu si ai Bisericii,‭ ‬care ii lumineaza pe toti care inteleg si au nevoie.

Problema este ca noi nu-i vedem pe Sfinti,‭ ‬nu ii simtim,‭ ‬nu le mirosim prezenta,‭ ‬pentru ca nu avem cautari inalte,‭ ‬nu avem simt duhovnicesc pentru a-i recunoaste si dibui.‭ ‬Se aplica in acest caz cuvantul lui Hristos:‭ «‬Ca oricine cere,‭ ‬ia‭; ‬cel ce cauta,‭ ‬afla‭; ‬si celui care bate i se va deschide‭» (‬Matei‭ ‬7,8‭)‬.‭ ‬Oricine cauta cu adevarat pe Dumnezeu si pe Sfinti,‭ ‬sigur ii va intalni sau poate chiar insisi Sfintii contemporani in viata vor merge sa-i intampine si sa-i umple de dumnezeiestile daruri.‭ ‬Acesta este Dumnezeul nostru.‭ ‬Vine tainic,‭ ‬Ii place sa anuleze toate planificarile rationale,‭ ‬Isi arata puternic,‭ ‬inopinat si surprinzator iubirea fata de toti care sufera si Il cauta.‭ ‬Ii imbata cumpatat pe cei care cauta‭ «‬vin bun‭»‬,‭ «‬vin tare‭»‬.

Ὀρθόδοξος Τύπος,‭ ‬4.‭ ‬3.‭ ‬2011,‭ ‬nr.‭ ‬1870,‭ ‬p.‭ ‬1,7

Traducere:‭ ‬Oana Paraipan

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ne găseşti şi pe: