Selectați pagina

Hrisca: beneficii si proprietati

Hrisca: beneficii si proprietati

hriscaLa fel ca graul, hrisca este o planta cultivata de mii de ani, boabele sale fiind folosite sub forma de faina. Originara din Asia, hrisca a fost adusa in Europa de catre mongoli si turci, iar astazi este o planta apreciata de milioane de oameni, adepti ai unui regim de viata sanatos. Cel mai mare cultivator si exportator de hrisca este Rusia, deoarece acolo este considerata un aliment de baza, fiind utilizata in diferite forme. Potrivit datelor istorice, hrisca a fost cultivata pentru prima data in China, in jurul anului 6000 i.H., iar in Europa a ajuns abia in jurul anului 2600 i.H. In Romania, hrisca era des utilizata in secolul al XIX-lea, in prezent are mare cautare in Bucovina, unde este un ingredient traditional pentru sarmale.

Hrisca este bogata in vitaminele E, B1 si B2, dar si in proteine, carbohidrati, fibre si minerale (fosfor, magneziu, cupru, zinc, mangan, seleniu si fier). Nu face parte din clasa cerealelor, fiind o planta ierboasa inrudita cu rubarba si stevia creata. Hrisca este net superioara graului, prin elementele nutritive care protejeaza organismul de factorii externi si il fortifica, mai ales in sezonul rece si la inceputul primaverii.

Cum o putem savura?
Se consuma plantele verzi, plantutele (de 5-7 zile) si fructele, care sunt tari, asemanatoare cu semintele de floarea-soarelui, dar mult mai mici in dimensiuni. Desi nu este o cereala, hrisca intruneste calitatile fainei de grau integrale. Mierea obtinuta din florile de hrisca este bruna si extrem de parfumata.
Semintele de hrisca pot fi consumate crude, fierte sau prajite, simple sau in amestec cu alte alimente, in salata sau pot fi macinate si folosite in numeroase combinatii.
In magazine se gaseste faina de hrisca Pirifan, din care se poate face paine, prajituri si biscuiti. Este, de asemenea, folosita in retetele de turtite si fursecuri dietetice si se poate folosi la prepararea unor budinci.

E bine sa o consumati o data la doua zile, impreuna cu cerealele preferate: grau, secara, ovaz sau orez. Pe saptamana, este indicat consumul a aproximativ 300 de grame de hrisca. Persoanele care au pielea foarte alba trebuie insa sa evite consumul de hrisca, intrucat acesta determina aparitia de pete rosii dureroase, care persista chiar si 3-4 zile.

Ghiveci de legume cu boabe de hrisca
Se inmoaie hrisca cu atentie de mai multe ori, dupa care se adauga 2 morcovi si o telina taiate cuburi si inabusite in prealabil in ulei. Se adauga apoi 4 ardei kapia taiati fideluta, 500 g fasole taiata si se acopera pentru a se inabusi in sucul propriu. Spre final, se adauga 2 rosii taiate si 2 dovlecei si bucati dintr-o vanata. Se ia de pe foc si se adauga verdeata tocata marunt.

Budinca de hrisca
Faina de hrisca se combina cu lapte vegetal, o banana, doua smochine sau curmale si seminte crude, se pun la blender si se mixeaza pana cand capata consistenta unei budinci. Rezultatul se poate consuma alaturi de biscuiti digestivi si poate reprezenta o gustare sanatoasa si care nu va avea decat efecte benefice asupra organismului.

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *