Selectați pagina

De ce Ereziarhul Bartolomeu vine în octombrie curent la Muntele Athos

De ce Ereziarhul Bartolomeu vine în octombrie curent la Muntele Athos

 

 

 

 

 

Scopul principal al călătoriei este dojenirea mănăstirilor și a călugărilor disidenți, care nu doresc să recunoască BOaU și să accepte schismaticii pe Sfântul Munte.

În data de 3 august 2019 delegația Sfântului Chinot a Sf. Munte Athos a ajuns la Istanbul, unde s-a întâlnit cu Ereziarhul Constantinopolului. În cadrul delegației au fost prezenți călugărul Nicodim (mănăstirea Marii Lavre), călugărul Nicodim (mănăstirea Sf. Pavel) și ieromonahul Sisoe (mănăstirea Xenofont).

Diferite surse au comunicat că scopul principal al vizitei atoniților la Fanar este să discute cu Patriarhul [Ereziarhul] Bartolomeu detaliile vizitei sale din octombrie pe Sfântul Munte.

Conform programului, Patriarhul [Ereziarhul]

Bartolomeu va sosi pe Muntele Athos sâmbătă, 19 octombrie. Prima vizită pe Sfântul Munte va fi la Mănăstirea Xenofont. În portul mănăstirii patriarhul va fi întâmpinat de Protepistatul Sfântului Munte Simeon Dionisiatul, egumeni și reprezentanți ai celor 20 sfinte mănăstiri de pe Athos. Motivul formal al sosirii Patriarhului [Ereziarhul] Bartolomeu pe Muntele Athos este celebrarea a celor 200 de ani de la deschiderea catedralei din Mănăstirea Xenofont. Acolo pe 20 octombrie Sfânta Liturghie va fi oficiată de patriarh[ereziarh].

Va urma o vizită în Kareia, unde patriarhul se va închina la icoana Maicii Domnului “Axion Estin” în Biserica Protatul și va vizita, totodată, sfintele mănăstiri Vatoped, Pantocrator, mănăstirea Sfântul Andrei (Serai), mănăstirea Sf. Panteleimon și mănăstirea profetului Ilie.

La prima vedere, nu este nimic neobișnuit în această vizită – patriarhul vine pe teritoriul aflat sub jurisdicția sa. Are tot dreptul. Însă în cazul dat totul nu pare a fi atât de simplu. Din sursele UJO de pe Muntele Athos a devenit cunoscut faptul că vizita din octombrie a Întâistătătorului Patriarhiei de la Constantinopol pe Sfântul Munte i-a alarmat serios pe călugări. Și motive pentru această neliniște într-adevăr există.

Atitudinea Atosului față de BOaU

Amintim că din cauza legalizării schismaticilor ucraineni și creării unei structuri schismatice unite numită “BOaU”, obștea monahală a Athosului s-a despărțit în două – unele mănăstiri, schituri și chilii l-au susţinut pe patriarhul Bartolomeu,  iar altele l-au criticat drastic pentru acțiunile sale.

Deci, cei care au acceptat legalizarea schismei în Ucraina sunt mănăstirile: Xenofont, Dionisiu, Noul Esfigmenu, Pantocrator, Iveron, Marea Lavră și Kutlumuș. Mănăstirile care nu au acceptat: – Mănăstirea Sf. Panteleimon, Hilandar, Caracalu, Filoteu Esfigmenu, mănăstirea Sf. Pavel, Dohiariu, Gregoriu și Zografu.

În plus, 12 stareți atoniți, monahi din diferite mănăstiri, schiturii și chilii (chilia Panaguda a mănăstirii Kutlumuș; chilia Sf. Gerasim a schitului Kutlumush; chilia Sfinților fără de arginți a mănăstirii Grigoriu; chilia Sf. Dimitrie a mănăstirii din Hilandar; chilia Sf. Teodor a mănăstirii Sf. Pavel; chilia Sf. Arhangheli a mănăstirii Hilandar; chilia Sf. Nectarie a mănăstirii Stavronichita; chilia cuviosului Christodul a mănăstirii Kutlumuș; chilia Sfântului Ioan Înaintemergătorul a mănăstirii Kutlumuș; chilia Sfântului Ioan Teologul a mănăstirii Marea Lavră) au adresat o scrisoare Sfântului Chinot în legătură cu “problema ucraineană” și au avertizat despre posibilitatea a unei scindări globale în întreaga Ortodoxie.

Mai târziu, Protatul (Autoritatea Consiliului Executiv Central al  Sfântului Munte Athos ), a adresat ministrului afacerilor externe al Greciei, George Katrugalos, un protest vehement în legătură cu vizita delegației BOaU pe Sfântul Munte. În scrisoarea adresată ministrului afacerilor externe, Sfântul Chinot a amintit despre acțiunile provocatoare ale “mitropolitului” BOaU Mihail Zinkevici și ale delegației sale, care au venit pe Muntele Athos cu steagurile statului Ucrainean și au scandat imnul național.

Potrivit Sfântului Chinot, această acțiune “este incompatibilă cu natura sfântă, duhovniciască, insihastă, a Țării noastre Sfinte şi cu tradiția sa milenară. Acest precedent periculos poate deveni un exemplu pentru repetare a unor astfel de acțiuni și de transpunere a conflictelor naționaliste, ceea ce este absolut contrar Tipicului Sfântului Munte”. În acest sens, Consiliului Executiv Central al  Sfântului Munte Athos a solicitat Ministerului Afacerilor Externe al Greciei să ia măsurile necesare și să prevină acțiunile similare în viitor, astfel încât caracterul Locului Sfânt să rămână intact.

În același timp, conform publicației grecești ΒΗΜΑ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ, Patriarhul Bartolomeu exercită presiune severă asupra acelor mănăstiri, care au adoptat o poziție ireconciliabilă cu privire la BOaU. Astfel, el s-a adresat către egumenul mănăstirii Sf. Panteleimon, arhimandritul Evloghie, cu cererea să ofere explicații despre atitudinea sa negativă față de delegația ucraineană a BOaU condusă de “episcopul” noii biserici, care a încercat să viziteze mănăstirea în februarie a.c.

Mass-media elene comunică faptul că textul adresării patriarhului Bartolomeu conţine cuvintele că dacă o astfel de atitudine față de BOaU din partea Athosului va continua, “Patriarhul ecumenic va fi obligat să ia măsurile necesare pentru a menține canonicitatea și ascultarea față de Biserica Mamă”. Cu alte cuvinte, împotriva celor ce nu vor face ascultare vor fi aplicate penitențe.

Scopul real al vizitei este de a-i “convinge” pe cei care nu sunt de acord

Pe Sfântul Munte sunt convinși că adevăratul scop al vizitei Patriarhului Bartolomeu nu are nici o legătură cu sărbătorirea a 200 de ani de la sfințirea Catedralei mănăstirii Xenofont. De aceea, când s-a aflat despre vizita patriarhului pe Muntele Athos în luna octombrie, multe mănăstiri și călugări au fost profund îngrijorați. Sursele noastre de pe Sfântul Munte susțin că, din spusele călugărilor, viitoarea vizită a Patriarhului Bartolomeu va fi realizată ca parte a încercărilor sale de a “convinge” acele mănăstiri și schituri care dezaprobă acțiunile sale cu privire la Ucraina. Întrebarea este cum (sau mai bine zis, cu cine) va face aceasta – cu sau fără Epifanie?

Pe Sfântul Munte mulți cred că Patriarhul Bartolomeu va fi însoţit de Întâistătătorul BOaU. Cu toate acestea, sunt mai mulți din cei care cred că Bartolomeu nu va face acest lucru. Deci, după părerea atoniților, tensiunea pe care patriarhul o poate crea prin prezența lui Epifanie Dumenko pe Muntele Athos nu-l va ajuta. Așadar, mulți egumeni cu care am reușit să vorbim pe Sfântul Munte au declarat clar și fără echivoc că vor sluji Sfânta Liturghie cu Patriarhul Bartolomeu la Xenofont cu condiția că schismaticii ucraineni nu vor participa. În același timp, patriarhul Bartolomeu însuși este considerat de către atoniți drept arhiereu canonic și sunt datori să săvârșească Liturghia împreună cu el (chiar știind că la Fanar el a săvârșit Sfânta Euharistie cu Dumenko).

Prin urmare, părinții atoniți consideră că Patriarhul Bartolomeu în timpul vizitei sale din octombrie va proceda conform unor tactici stabilite de fanarioți. Adică va încerca să-i calmeze și să-i atragă de partea sa pe cei care i se opun. Cum? Prin stimulare și pedeapsă. Cu alte cuvinte, bulling sau recompensă corespunzătoare. În același timp, este curios că părinții atoniți asociază direct situația privind BOaU cu legăturile tot mai strânse ale Fanarului cu Vaticanul.

Cât de reale sunt amenințările?

Este caracteristic faptul că Patriarhul Bartolomeu pentru prima sa oprire pe Sfântul Munte a ales mănăstirea Xenofont și nu capitala Athosului Kareia (așa cum se întâmpla anterior). Este dificil să numești o astfel de poziție întâmplătoare.

Cert este că la Palatul Maxim (reședința prim-ministrului Republicii Elene) s-a stârnit o discuție aprigă despre cine va deveni noul guvernator civil al Muntelui Athos şi îl va înlocui pe Kostis Dimzas în această funcţie.

Acesta din urmă a făcut o vizită la Sankt-Petersburg la începutul lunii martie 2019, unde s-a întâlnit cu guvernatorul orașului Alexandr Beglov și cu unele oficialități guvernamentale. De remarcat este faptul că vizita lui Dimzas în capitala de nord a Federației Ruse este prima vizită oficială a guvernatorului civil al Athosului în Rusia și a avut loc tocmai în toiul scandalului din februarie, când reprezentanții BOaU nu au fost primiţi pe teritoriul mănăstirii Sfântului Mare Mucenic Panteleimon.

Este curios că în cadrul unei întâlniri cu Beglov, dl. Dimzas a spus: “Suntem cu adevărat mândri că în Grecia există această peninsulă unică cu pustnici și asceți, păstrători ai tradițiilor, ai credinței și tradițiilr ortodoxe, pe care le păstrează intacte, şi, de asemenea, apără adevărul ortodox și creștinii ortodocși”.

Printre cei care ar putea deveni în curând guvernatorul civil al Athosului se numără ambasadorul Alexis Alexandris, fostul procuror Panaiotis Angelopoulos, chirurgul Dimitris Linos, fostul deputat al circumscripției Halchidichi din partea Partidului “Nea Dimocrație”, Vasilis Pappas, avocatul Takis Baltakos, fost secretar-șef al Cabinetul de miniștri al Guvernului Samaras, fostul deputat de Kavala din partea partidului “Nea Dimocrație”și vice-președintele Parlamentului Iorgos Caladzis. Toți acești oameni, într-o anumită măsură, și-au mărturisit deja loialitatea față de politica dusă de Fanar. Dar este greu de afirmat cine dintre ei va conduce în cele din urmă guvernul civil al Athosului.

În același timp trebuie menționat faptul că autoritățile civile pot participa, în cele din urmă, la “liniştirea” călugărilor disidenți. De exemplu, prin expulzarea lor de pe Sfântul Munte. Desigur, o astfel de măsură poate provoca o furtună de nemulțumire atât din partea călugărilor înșeși, cât și din partea pelerinilor și a creştinilor simpli, insă nu poate fi exclusă complet.

Ce se întâmplă acum pe Athos?

1. Schitul în cinstea Apostolului Andrei cel Întâi Chemat.

Am menționat mai sus că mănăstirile Xenofont, Pantocrator, Iveron și Noul Esfigmen în “problema ucraineană” sunt de partea Patriarhului Bartolomeu. Prin urmare, vizita schismaticilor la mănăstirile susmenționate nu va fi un fapt surprinzător. Și chiar dacă Întîistătătorul Patriarhiei de la Constantinopol va sosi pe Muntele Athos împreună cu Epifanie Dumenko, ei vor fi acceptați în aceste mănăstiri fără probleme. Un alt lucru este interesant – vizita planificată la mănăstirea Sfântului Andrei. Aici pot să apară surprize.

Se ştie că starețul acestei mănăstiri, părintele Efrem, are o atitudine extrem de negativă față de BOaU. După părerea lui, schismaticii ucraineni sunt aceiași catolici, și nu este voie să te rogi sau, mai ales, să slujești cu ei Liturghia. Pentru el, Întâistătătorul canonic din Ucraina este cu excepție Preafericitul Mitropolit Onufrie. Astfel sursa noastră de pe Athos, care a reușit să comunice cu călugării schitului în cinstea Sf.Apostol Andrei cel Întâi Chemat, relatează că poziția fraților este următoarea: dacă Patriarhul Bartolomeu va veni la mănăstire împreună cu reprezentanții BOaU, atunci patriarhul va fi primit (nu poate fi refuzat), iar schismaticii – nu.

De ce atunci Patriarhul Bartolomeu trebuie să viziteze la Schitul Sfântului Andrei?

Pentru că aceast schit, la fel ca şi schitul Sfântului Profet Ilie (pe care Patriarhul Bartolomeu îl va vizita) au aparținut anterior originarilor din Ucraina, iar susţinerea BOaU din partea acestor schituri este foarte importantă și simbolică (egumenul Efrem este o persoană cu o autoritate deosebită pentru mulți atoniți). Mai mult, pe teritoriul schitului Sf. Andrei se află renumita “Athoniada” – școala (seminarul) de băieți de pe Athos, în care schismaticii din Ucraina nu sunt acceptaţi.

2. Vatoped.

Totodată, se știe că Patriarhul Bartolomeu necesită sprijinul unor mănăstiri faimoase și puternice, precum este Vatoped. Da, cu toții ne amintim că această mănăstire i-a găzduit pe schismaticii din Ucraina. Totuși, totul nu este atât de clar pe cât se pare.

În primul rând, potrivit sursei noastre, când Zinkevici a sosit la mănăstire pentru a săvârși Sfânta Liturghie, călugării au refuzat să slujească împreună cu el, propunându-i să săvârșească “Liturghia” într-o altă biserică a mănăstirii. Zinkevici atunci a refuzat.

În al doilea rând, egumenul Efrem însuși, deși a venit la Kiev pentru “intronizarea” lui Epifanie, s-a îmbolnăvit brusc și nu a luat parte la această nelegiuire. Este clar că starețul Efrem nu a venit la Kiev din proprie  voie, iar boala sa, dacă s-a și produs, poate fi explicată prin tensiunea nervoasă extremă și presiunea “prietenilor fanarioți”. Un alt lucru este important – în acel moment, cea mai mare parte a obștii monahale din Vatoped se opunea BOaU. Așadar, sursa noastră de pe Sfântul Munte ne informează că în timpul ultimei vizite a schismaticilor ucraineni la mănăstire, s-a iscat un conflict foarte grav în mijlocul obștei monahale, care ar putea duce în final până la separarea majorității obștei monahale din Vatoped de cei care acceptă BOaU.

Această situație a obligat conducerea mănăstirii să își schimbe vectorul. Astfel, în prezent starețul Efrem afirmă că nu recunoaște schismaticii ucraineni. Cum a fost cu șase luni în urmă, Departamentul de Stat exercită o presiune serioasă asupra lui. În particular, atoniții recunosc că, în urmă cu câteva zile, ambasadorul SUA în Grecia a vizitat din nou mănăstirea și a încercat să-l “convingă” pe starețul mănăstirii Vatoped că BOaU este o biserică canonică. Dar se pare că până în prezent acest lucru nu le-a reuşit.

Concluzii

În general, pe Sfântul Munte situația este foarte complicată. Pe de o parte, călugării îl recunosc pe Patriarhul Bartolomeu ca pe un arhireu canonic. Pe de altă parte, nu le sunt pe plac legăturile sale foarte apropiate cu catolicii și legalizarea schismei ucrainene.

Majoritatea atoniţilor nu doresc să săvârşească comuniune liturgică cu schismaticii. Dar, în același timp, mulți dintre ei se tem să piardă ceea ce au dobândit – posibilitatea de a locui și de a se ruga pe Sfântul Munte. Vor putea oare să reziste amenințărilor, “recompenselor”, duhului acestei lumi – aceasta este întrebarea pe care și-o pun călugării tot mai frecvent.

Pentru marea majoritate a călugărilor atoniți, BOaU și situația creată în jurul ei este o ispită pe care Dumnezeu a lăsat-o nouă pentru păcate. Unii se indignează în mod deschis de acțiunile patriarhului Bartolomeu, alții – pur și simplu nu sunt de acord cu ele, iar în genere alții ignoră acest subiect. Dar toți afirmă la unison: pentru a depăși această ispită trebuie să nr rugăm. Și dacă Sfântul Munte Athos s-a rugat întotdeauna pentru întreaga lume, acum a venit timpul când întreaga lume trebuie să se roage pentru Sfântul Munte.

Cu pace Domnului să ne rugăm! Doamne miluiește!

Sursa: Uniunea jurnaliștilor ortodocși, ru

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ne găseşti şi pe: