Selectați pagina

Cum sa ne pregatim pentru Sfanta Impartasanie?

Cum sa ne pregatim pentru Sfanta Impartasanie?

impartasanieIn urma cu cativa ani, Parintele Alexey Young (in prezent ieroschimonahul Ambrozie) vorbea despre“Spiritualitatea Ortodoxa”, o lucrare in sase serii editata de Productiile Misionare Crestine. Parintele Alexey a fost un fiu duhovnicesc al Parintelui Serafim Rose si, dupa cum o dovedesc aceste filmari, a dobandit talentul acestuia pentru a sintetiza Traditia Patristica si pentru a expune subiecte profunde intr-un limbaj usor de inteles. Avand in vedere ca filmuletele sunt intr-un format ce nu permite publicarea lor, cu binecuvantarea Parintelui Ambrozie si banzandu-ne pe notitele ce stau la baza acestor inregistrari din timpul Postului Sfintilor Apostoli, le publicam sub forma de articole [nota siteului Pravoslavie]

In urma cu cativa ani, Parintele Alexey Young (in prezent ieroschimonahul Ambrozie) vorbea despre“Spiritualitatea Ortodoxa”, o lucrare in sase serii editata de Productiile Misionare Crestine. Parintele Alexey a fost un fiu duhovnicesc al Parintelui Serafim Rose si, dupa cum o dovedesc aceste filmari, a dobandit talentul acestuia pentru a sintetiza Traditia Patristica si pentru a expune subiecte profunde intr-un limbaj usor de inteles. Avand in vedere ca filmuletele sunt intr-un format ce nu permite publicarea lor, cu binecuvantarea Parintelui Ambrozie si banzandu-ne pe notitele ce stau la baza acestor inregistrari din timpul Postului Sfintilor Apostoli, le publicam sub forma de articole [nota siteului Pravoslavie]

Semintele sfinteniei sunt plantate inauntrul nostru in timpul Tainei Botezului si a Mirungerii. Dar in continuare noi trebuie sa hranim aceste seminte prin rugaciune, post si milostenie după modelul Domnului nostru Iisus Hristos si a sfintilor sai.Echivalentul duhovnicesc al soarelui este Duhul Sfant –El actioneaza asupra noastra in sfintele Taine, mai ales in Mirungere.

In acest sens, Biserica este ogorul sfinteniei. Trebuie sa udam semintele si sa scoatem buruienile, iar astfel vom descoperi ca drumul nostru duhovnicesc reprezinta o aventura extraordinara de a ne intoarce acasa catre Dumnezeu.

Institutiile laice obisnuiau chiar sa ajute in acest sens. Tavernele, de exemplu, obisnuiau sa tina seama de posturi. In Rusia era impotriva legii ca in restaurante sa se ofere mancare de dulce in timpul unui post.Restaurantele, hanurile si alte localuri aveau icoane, candele si alte elemente crestine ca o permanenta amintire ca Cerul ne priveste. In tinuturile ortodoxe vechi nici macar nu exista un cuvant pentru homesexualitate, deoarece acest lucru era extrem de rar.

In America ducem lipsa de acest ajutor – suntem mai degraba, in unele privinte, ca in timpurile de persecutie. Chiar si aici, in “libertate”, suntem prigoniti de materialism, raceala si asa mai departe. Acest lucru face ca Tainele sa fie si mai pregnant in centrul atentiei in ce priveste lucrurile pe care e nevoie sa le facem. In Rusia chiar si cei care nu erau crestini practicanti se impartaseau cel putin o data pe an. Ba chiar puteai fi arestat daca nu te impartaseai.

Tot harul vine de la Hristos si este impartasit in Biserica. Cand participam la viata liturgica si cand primim Sfintele Taine intarim faptul ca Hristos se tine de cuvant si revarsa harul asupra Bisericii ca sa o cladeasca. In viata duhovniceasca normala avem contact frecvent cu Hristos prin intermediul Sfintelor Taine, cum ar fi Spovedania sau Sfanta Impartasanie, care sunt canale ale harului. Prin spovedanie Il primim pe Hristos, Care a spus: Mergi si sa nu mai pacatuiesti. Prin Euharistie primim intreaga omenitate si dumnezeire a Celui Care a inviat si S-a inaltat.

Nu putem intra in Imparatie fara ea si vom muri duhovniceste, asa cum ne invata Domnul la Ioan 6. Sfanta Euharistie este medicamentul nemuririi si antidotul impotriva mortii. De altfel, Iisus a spus “Eu sunt Calea, Adevarul si Viata”. Este o problema ca prea multi primesc Sfanta Impartasanie cu usuratate. Trebuie sa ne apropiem de Potir cu mai multa seriozitate.

Pentru ca cel care va manca si va bea cu nevrednicie mananca si bea propria osanda, nesocotind Trupul Domnului. Din cauza aceasta multi sunt neputinciosi si bolnavi si multi au murit”,

ne spune Apostolul Pavel.

Poate aparea boala fizica daca ne impartasim fara o pregatire corespunzatoare. Nu este doar un ritual frumos, ci este mai degraba ospatul divin si gazda este Insusi Imparatul cerurilor, Care ne hraneste cu Sine Insusi.

Intemeietorii Manastirilor de la Meteora nu erau preoti, motiv pentru care erau dependenti de preoti care sa vina la ei. Prima data cand un preot a ajuns la ei, toti au primit Sfanta Impartasanie si, dupa Sfanta Liturghie, si-au spus unii altora: “Acum avem toti acelasi Sange in vene. Prin aceasta suntem frati cu adevarat.

Iata cum trebuie sa cugetam la Sfanta Impartasanie. Suntem mai strans uniti unii de altii prin Euharistie decat fata de copiii nostri. Un sot si o sotie devin unul atunci cand primesc Euharistia impreuna, nu prin procedura legala. De aceea nuntile ar trebui sa fie in cadrul Sfintei Liturghii, fie in timpul ei sau in continuare dupa aceasta.

Sfanta Impartasanie nu reprezinta un drept, ci un dar. Presupune pregatire,cugetare, pocainta, marturisire s.a.m.d. Ar trebui sa o primim cat de des cu putinta, dar intr-o stare de pregatire. Este foarte important sa participam la Vecernie sau la Slujba Privegherii sambata noaptea si n-ar trebuie sa primim Sfanta Impartasanie daca nu facem asta. Sambata mai devreme ar trebui deja sa ne pregatim deja pentru noaptea de sambata si pentru duminica dimineata in ideea de a ne apropia de Domnul ca un cersetor – cand va veni la mine, va fi casa mea curata? Cu ce am nevoie sa ma ajute indeosebi? El poate sa-mi dea puterea de care am nevoie pentru a face fata oricaror probleme.


In momentul primirii Lui Hristos putem si ar trebui sa-I spunem ce ne trebuie. In acel moment El este al nostru.
Ar trebui ca toata Liturghia sa ne fie un proces dedesertare de sine, ca pregatire.Multi sfinti obisnuiau sa se pregateasca pentru Sfanta Impartasanie de miercuri pana sambata, iar apoi, de duminica pana marti Ii aduceau multumire lui Dumnezeu. Daca nu facem acest lucru, ne bucuram de prea putina energie dumnezeiasca [har] in viata noastra. Si s-ar putea chiar sa nu o primim, iar acest lucru ar putea fi periculos.

Sfantul Episcop Nectarie Kontzevitch ne indemna: „Nu va grabiti sa varsati harul pe care l-ati primit”.Dupa ce ati primit Sfanta Impartasanie, nu iesiti afara sa palavragiti in tinda bisericii, ci ganditi-va la harul care vi s-a dat. Cand te indragostesti de cineva, nu fugi de acea persoana. In acelasi chip, cand tocmai L-ai primit pe Hristos, Sangele Lui este de-a dreptul in venele tale, asa ca stai si petrece mai mult timp cu El! Opreste-te cel putin 10 minute pentru a multumi (Sfantului Ioan Maximovici ii lua trei ore). Rugati-va, nu vorbiti si nu va grabiti afara.

Aceasta idee a pregatirii este strans legata de cei care sosesc la Sfanta Litughie abia la inceputul ei sau chiar tarziu. Acest lucru demonstreaza o lipsa de pregatire. Sigur ca pot exista circumstante neprevazute, dar vorbesc in general. Ajungi la serviciu la timp sa-i faci pe plac sefului pamantesc. Dar ce se intampla cu Cel Care are putere asupra vietii si a mortii? Sunt momente cand nu ar trebui sa o primesti daca este vina ta ca nu te-ai pregatit in mod corespunzator. Avem nevoie totusi de discernamant in aceasta privinta – poate ca nu te-ai putut pregati [suficient] din cauza unei probleme in familie, iar atunci chiarai nevoie de Impartasanie.

Domnul astepta sa-I dam “zeciuiala” din timpul nostru, ca si din averea si din inzestrarile noastre.Ar trebui sa ne petrecem mai mult timp rugandu-ne acasa si la biserica. Cand Hristos spune: „Nu puteti priveghea cu Mine putina vreme?”, aceasta se refera la pastrarea privegherii atat acasa, cat si la biserica si lapractica duhovniceasca a trezviei, adica aluarii-aminte. Energiile lui Dumnezeu patrund in inimile noastre prin Sfanta Impartasanie si prin nevointa ascetica ce pregateste pamantul inimilor noastre de a-L primi. Fiul Lui Dumnezeu intra in lumea noastra prin fereastra Sfintelor Taine.

In Apus isihasmul si asceza au tinut cat timp a fost necesara pregatirea pentru mireni, iar acest lucru reprezinta un pericol mare pentru noi astazi.Sfantul Grigorie Palama ne invata ca vindecarea care trebuie sa se produca este dobandita printr-o combinatie intre viata sacramentala si cea isihasta. In afara acestei combinatii nu exista viata ortodoxa, duhovnicie si nici teologie. Fara aceasta combinatie am primit [Sfintele Taine] cu nevrednicie. Harul se da in mod gratuit prin Sfintele Taine celor care s-au pregatit, dar este necesar sa conlucram cu harul dumnezeiesc pentru a ne impartasi de darurile sale si a primi iertare de pacate.

Harul Sfintelor Taine nu lucreaza in mod magic. In Biblie, la Ioan 6:27 ni se spune:

Lucrati nu pentru mancarea cea pieritoare, ci pentru mancarea ce ramane spre viata vesnica, pe care o va da voua Fiul Omului”.


Trebuie sa lucram [sa ne nevoim] ca sa primim viata vesnica prin Euharistie.

Apoi trebuie sa citim rugaciunile de dupa Impartasanie. Dumnezeu este un foc mistuitor. El este fericire pentru cei mantuiti si chin pentru cei osanditi. In vietile multor sfinti, cum ar fi Sfantul Vasile cel Mare si Sfantul Serafim de Sarov, Focul a fost vazut cum se pogora in Sfantul Potir.

Intrebare: Ce se intampla cu cei care nu slujesc adevarata Euharistie?

Raspuns: Ei nici macar nu cred ca primesc Trupul si Sangele lui Hristos, prin urmare nu este Trup si Sange. Ei vor fi judecati dupa viata care le-a fost data. Nu putem judeca ce se petrece intre ei si Dumnezeu.

Intrebare: Dumnezeu este mai mult in noi atunci cand primim Sfanta Impartasanie? Este prezent in noi si cand nu ne gandim la El?

Raspuns: Dumnezeu este peste tot, umple toate lucrurile. El sustine toate lucrurile – daca nu ne-ar mai iubi, noi nu am mai putea exista. Cel care locuieste in iubire locuieste in Dumnezeu si Dumnezeu in el.Iubirea desavarsita alunga frica. Nu putem masura cat de mult Il avem pe Dumnezeu in noi, dar prin Euharistie primim deplinatatea. In acelasi timp harul si Duhul sunt peste tot.

Nu este o chestiune de cantitate, ci de concentrare asupra prezentei Lui.

Intrebare: Trupul este templu al Duhului Sfant, dar ramane templu chiar si cand pacatuim?

Raspuns: Intotdeauna suntem templu incepand cu Taina Mirungerii. Dar templul are nevoie de curătire din cand in cand. [Altfel] el devine un locas nepotrivit pentru Duhul Sfant, iar prin necuratia noastra Il impiedicam sa lucreze. Impiedicam semintele sa creasca, dar ele sunt tot acolo.

Intrebare: Cum se intampla sa ne abatem de la calea cea dreapta?

241990.p

Raspuns: E ca o excursie – multe lucruri ne pot scoate de pe traiectorie. Nu exista nicio garantie sigura ca vom ajunge in siguranta sau ca vom ajunge, pur si simplu, la destinatie. Viata duhovniceasca este la fel – suntem intr-un proces care nu s-a finalizat deocamdata, motiv pentru care nu stim inca rezultatul.

Nu va faceti atatea griji in ceea ce priveste sfarsitul, atata vreme cat duceti o viata duhovniceasca. Dar fiti constienti de faptul ca ati putea suferi un accident – de aceea fiti treji si atenti. In ciuda pacatului, Dumnezeu ne iubeste in mod neconditionat. Putem sa-I intoarcem spatele, dar El nu se va indeparta de noi.

Vrem si sa ne strecuram cu cele materiale, dar, in acelasi timp, si sa ni se raspunda la toate rugaciunile,fiindca altfel ne suparam pe Dumnezeu. E uimitor cum El ne rabda in acest fel. La urma urmelor, Dumnezeu ne rabda [ne ingaduie], pentru ca ne respecta intrutotul voia noastra libera.

Intrebare: Putem sa ne prabusim atat de tare incat sa nu ne mai putem intoarce pe cale?

Raspuns: Putem sa ne intoarcem oricand pe cale. Dumnezeu ne ingaduie sa traim atata vreme cat avem nevoie sa atingem mantuirea, atata timp cand nu folosim aceasta ca pe o scuza pentru a ne apuca de viata duhovniceasca mai tarziu.

de Pr. Alexey [Ieroschim. Ambrozie] Young

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *