Selectați pagina

Consecinţă a cazului din Caracal: Cartele pre-pay doar cu buletinul. În România revin în parlament LEGILE BIG BROTHER

Consecinţă a cazului din Caracal: Cartele pre-pay doar cu buletinul. În România revin în parlament LEGILE BIG BROTHER

Să vedem ce scrie hotnews.ro:

Cartelele prepay se vor vinde doar cu buletinul de la 1 ianuarie 2020: Amenzi mai mari pentru apeluri false la 112

Cartelele prepay se vor vinde doar cu buletinul de la 1 ianuarie 2020, iar cuantumul amenzilor pentru apeluri false va crește la valori cuprinse între 1.500 de lei și 5.000 de lei, față de 500 de lei și 1.000 de lei în prezent, a precizat marți Nelu Barbu, purtătorul de cuvânt al Guvernului. Măsurile fac parte dintr-o Ordonanță de urgență adoptată marți pentru îmbunătățirea localizării celor care sună la 112.

Guvernul a adoptat marți o Ordonanță de Urgență privind modificarea și completarea legislației pentru a permite asigurarea unui răspuns cât mai prompt la urgențele cetățenilor prin îmbunătățirea posibilităților de preluare și gesitionare a informațiilor de localizare a apelurilor de urgență, a anunțat Nelu Barbu, purtătorul de cuvânt al Guvernului, la finalul ședinței Executivului.

  • Se creează cadrul legal pentru implementarea unor servicii care vor asigura furnizarea unor informații de localizare mult mai precise ale celor care apelează numărul unic de urgență. Astfel va fi redus semnificativ timpul de gestionare a urgenței și implicit cel de răspuns la situații de urgență.
  • Este reglementată transmiterea gratuită a mesajelor tehnice standardizate scurte asociate apelurilor de urgență.
  • De asemenea, pentru îmbunătățirea localizarii persoanei care apelează 112 se instituie obligația furnizorilor de servicii de telefonie mobilă pentru care plata se face în avans de a furniza serviciul numai după ce au colectat datele de identificare a utilizatorului cartelei SIM care va beneficia de respectivele servicii.
  • Cu alte cuvinte, cartelele prepaid vor fi furnizate doar după ce persoana care achiziționează prezintă actele de identificare. Această obligație intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2020, iar începând cu data de 1 septembrie 2020 este interzisă furnizarea serviciilor de telefonie destinate publicului la puncte mobile pentru care plata se face în avans prin intermediul cartetelor SIM ai căror utilizatori finali nu au pus la dispoziția furnizorului datele de identificare.“, a declarat Nelu Barbu.

Datele personale ale celor care dețin deja cartele prepay trebuie colectate până la 1 septembrie 2020. Cei care refuză nu vor mai putea folosi serviciile

Cu alte cuvinte, românii care dețin cartele prepay nu vor mai avea acces la servicii de telefonie mobilă dacă nu vor să-și dea datele personale, date care să fie accesate atunci când sună la 112. Cum vor fi colectate datele celor care dețin deja cartele preplătite?

  • În ceea ce privește utilizatorii care au deja o cartelă prepaid, inclusiv cei care achiziționează o cartelă până la data de 31 decembrie 2019, aceștia vor avea 8 luni la dispoziție, adica până la 1 septembrie 2020, pentru a transmite datele de identificare. În acest sens, furnizorii de telefonie mobilă împreună cu autoritățile vor iniția campanii de informare.
  • Datele de identificare ale utilizatorilor de cartele prepay vor fi colectate exclusiv pentru a fi puse la dispoziția administratorului serviciului național unic pentru apeluri de urgență (n.a Serviciul de Telecomunicații Speciale – STS) și utilizate de către acesta în conformitate cu respectarea tuturor prevederilor legale privind protecția datelor cu caracter personal.
  • Au fost prevăzute și termene pentru care se poate realiza prelucrarea și stocarea datelor colectate, respectiv a documentelor care fac dovada corectitudinii datelor furnizate de utilizatori, cât și termenele în care se va proceda la distrugerea și ștergerea datelor la împlinirea termenului de prelucrare și stocare a acestora, termene pe care le găsiți în actul normativ pus în transparenta decizională de Ministerul Comunicațiilor”, a spus Nelu Barbu.

(…)

Surse: Datele proprietarilor prepay care sună la 112 vor fi stocate de STS timp de 5 ani

Modificările la sistemul 112 vor fi implementate prin Ordonanță de Urgență, un proiect în acest sens fiind dezbătut public săptămâna trecută. Pe lângă implementarea sistemului AML, o altă măsură cuprinsă în actul normativ este colectarea datelor deținătorilor de cartele prepay, astfel încât aceștia să fie identificați când sună la 112.

Datele proprietarilor prepay vor fi accesate când aceștia sună la 112, o măsură care poate salva vieți, a susținut Raed Arafat, șeful Departamentului de Urgență la dezbaterea privind proiectul de Ordonanță de Urgență care modifică sistemul 112. Dacă punem numere de înmatriculare pe mașini înseamnă că încălcăm viața privată? s-a întrebat acesta. Nu plata cartelelor prepay cu buletinul este problema, ci măsura disproporționată de a pedepsi apelarea abuzivă prin colectarea masivă de date și lipsa garanțiilor de securitate a acestor date, i-a replicat societatea civilă.

După dezbaterea care a avut loc joi, 22 august, autoritățile au adus câteva modificări proiectului de OUG.

Una dintre modificările aduse este reducerea duratei de stocare de către STS a datelor personale ale proprietarilor de cartele prepay care sună la 112 de la 10 ani la 5 ani, potrivit surselor HotNews.ro.

Arafat, despre identificarea proprietarilor prepay când sună la 112: Dacă punem numere de înmatriculare pe mașini înseamnă că încălcăm viața privată? Nu asta este problema, îi răspunde societatea civilă

(…) Georgiana Gheorghe, expert APADOR-CH: Societatea civilă nu este împotriva ideii în sine a plății cartelelor SIM cu buletinul. Altceva a spus Curtea Constituțională

La dezbatere au fost prezenți și reprezentanți ai societății civile. Amintim că mai multe ONG-uri au cerut Avocatului Poporului să apere drepturile și libertățile cetățenilor.

  • “Nouă ni s-a părut, cel puțin varianta de proiect de OUG citită, că nu a luat deloc în considerare deciziile CCR anterioare și nu a luat în considerare un principiu fundamental din Constituție și anume că nu poți reglementa prin OUG tot ceea ce afectează drepturi fundamentale și libertăți. Aceasta OUG afecteaza destul de mult drepturile și libertăți fundamentale.
  • Societatea civilă nu este împotriva ideii în sine a plății cartelelor SIM cu buletinul. Nu asta a declarat Curtea Constituțională ca fiind neconstituțional. CCR a spus că această măsură este disproporționată și în al doilea rând că nu oferă suficiente garanții ca drepturile fundamentale sunt respectate.
  • Vorbim în principal despre două drepturi fundamentale: 1. dreptul la viața privată – și prelucrarea datelor cu caracater personal este un aspect fundamental al dreptului la viață privată – și 2. dreptul la libera exprimare – pentru că dacă eu vreau să mă exprim anonim de pe telefonul plătit cu cartele proprie trebuie să pot să o fac.
  • S-a menționat ca toată lumea își dă datele când sună la 112, ceea ce este minunat și încurajăm ca oamenii să facă acest lucru, dar una este ca omul să își dea voluntar datele personale și alta este se instituie prin Ordonanță de Urgență ca eu și alte persoane să facă acest lucru pentru că se încalcă un alt principiu din Constituție și anume prezumția de nevinovăție. Prin această OUG se instituie prezumția de vinovăție, adică se prezumă că voi suna abuziv la 112 și astfel trebuie să-mi dau datele personale ca să cumpăr o cartelă prepay.
  • Deci, ceea ce nu se respectă (n.a în acest proiect de OUG), și CCR a spus că este neconstituțional ar fi:
    – măsură disproporționată și aici mă refer la încercarea de a preveni apelurile abuzive – care sunt o contravenție – prin colectarea masivă de date personale
    – interferența în viața privată prin această prezumție de vinovăție.
    – garanțiile privind colectara, stocarea și prelucrarea de date personale nu există în acest proiect de OUG și o simplă prevedere generală că se vor respecta date cu carcter personal nu este suficientă, lucru pe care l-a mai spus Curtea Constituțională.
  • Trebuie să fim specifici în a preciza în concret care sunt acele garanții că datele mele vor fi stocate, prelucrate în așa fel încât să nu conducă la abuzuri și în condiții de maximă confidențialitate pentru că ceea ce se va crea prin această OUG este situația în care toți vânzătorii de cartele prepay vor colecta date personale și nu știm ce se va întâmpla cu ele și cum vor fi folosite. Trebuie reglementat prin lege o situație în care dealeri autorizați și anumite persoane pot colecta aceste date.
  • S-a menționat că există la nivel european o serie de state care deja au introdus această obligativitate și este adevărat, însă eu aș vrea să știu dincolo de numărul țărilor care au introdus această măsură și modul și garanțiile oferite cetățenilor în privința datelor lor personale.
  • Mai e o problemă legată de apelul la 112. Există state europene unde poți suna la 112 și fără cartelă. Știți că pe telefonul nostru atunci când nu avem o cartelă în telefon totuși zice acolo – emergency call 112. Deci teoretic înțeleg că din punct de vedere tehnic se poate și aș vrea să înțeleg de ce la nivelul României acest lucru nu este posibil.”, a spus Georgiana Gheorghe, expert APADOR-CH.

Problemelor ridicate de expertul APADOR-CH i-au răspuns oficialii ANCOM și ai STS.

  • “Controlul unui act normativ se face de către Ministerul Justiției și alte autorităși abilitate, dar noi ca entități care am propus acest act normativ sub forma de Ordonanță de Urgență (OUG) am plecat de la câteva principii foarte clare. Caracterul extraordinar și de urgență al acestui act normativ este indiscutabil: viața este un lucru extraordinar și la fel și salvarea de vieți omenești.
  • Ne-am uitat foarte atent pe precedentele decizii ale CCR, dar și pe precedentele acte normative care au fost atacate la Curtea Constituțională și pe motivele pentru care CCR le-a declarat în integralitate ca fiind neconstituționale.
  • Este o diferență fundamentală între acele proiecte și acesta. Toate acele proiecte aveau un alt scop, un nivel de ‘intruziune’ în privința datelor cu caracter personal. Nu uitați că era vorba de colectarea datelor la toate punctele Wi-Fi publice, că se permitea reținerea datelor de trafic. Acest proiect nu își dorește acest lucru. Se referă strict exclusiv înregistrarea cartelelor prepay și la posibilitatea ca exclusiv sistemul 112 să aibă acces la date.”, a declarat Marius Săceanu, directorul juridic din ANCOM.

Completări au fost aduse și de Eduard Lovin, vicepreședintele ANCOM:

  • “Cu privire la temerea legată de tipul actului normativ, aș vrea să dau câteva exemple. În Germania si Belgia s-a dat prin act al Guvernului similar cu Hotărârile de Guvern de la din România. Noi am propus aceste măsuri la nivel prin Ordonanță de Urgență, care va deveni ulterior lege în Parlamentul României, deci mai înalt nivel de act normativ.
  • În privința observațiilor anterioare făcute de Curtea Constituțională, toate se îndreptau în special spre problemele legate de reținerea datelor privind accesul la internet, wi-fi-uri publice din parcuri, școli, spitale etc. plus niște obligații suplimentare care erau excesive dpdv al CCR la momentul respectiv, plus niște obiecții privind acele garanții în privința prelucrării datelor cu caracter personal, stocarea și toate elementele ce țin de noua legislație GDPR.
  • Acele observații ale CCR s-au făcut cu câțiva ani în urmă și majoritatea elementelor ce țin de temerile dvoastră privind reținerea datelor au fost rezolvate în legislația specifică care a intrat în vigoare cu aproximativ 1 an. Legea privind protecția datelor a apărut ulterior observațiilor facute de Curtea Constituțională și acolo sunt prevăzute toate garanțiile privind stocarea, prelucrarea, ștergerea datelor după ce acestea sunt introduse într-o bază de date și comunicată în situații de urgență.
  • Nu este uzual ca tehnică legislativă să iei cu copy paste paragrafe întregi dintr-o altă lege și să o dublezi într-o lege tehnică privind 112 sau cartelele preplătite.”, a precizat vicepreședintele ANCOM.

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ne găseşti şi pe: