Selectați pagina

Care este motivul că, până în Duminica I după Cincizecime avem dezlegare la pește în zilele de miercuri și vineri?

Care este motivul că, până în Duminica I după Cincizecime avem dezlegare la pește în zilele de miercuri și vineri?

Mulți dintre noi, consultând calendarul ortodox pe care îl avem acasă, am văzut că, în toată perioada Penticostarului, zilele de miercuri și vineri sunt însemnate cu „dezlegare la pește”, sub forma unui mic desen, în dreapta, care ne ajută să înțelegem acest lucru. Evident, întrebările care ni se nasc în minte sunt pe deplin justificate: de ce, adică, putem mânca pește în această perioadă? Nu este o perioadă prea lungă de timp pentru acest „pogorământ”? Avem voie să mâncăm chiar și fructe de mare? Care este motivul  special al acestei dezlegări? Acestea sunt doar câteva dintre întrebările pe care le-am primit chiar de la clienții noștri, vizavi de acest subiect. Vă propunem să descoperim împreună răspunsurile în rândurile de mai jos!

Care este motivul că, până în Duminica I după Cincizecime avem dezlegare la pește în zilele de miercuri și vineri?

Care este motivul că, până în Duminica I după Cincizecime avem dezlegare la pește în zilele de miercuri și vineri?

În primul rând, trebuie să știm faptul că anul bisericesc este împărțit, din punct de vedere liturgic și tipiconal, în trei mari perioade, intitulate după cartea de cult utilizată de cântăreții de la strană, după cum urmează: Perioada Triodului (din Duminica Vameșului și a Fariseului și până la Învierea Domnului); Perioada Penticostarului (din ziua Paștilor și până în Duminica Tuturor Sfinților) și Perioada Octoihului (din lunea de după Duminica Tuturor Sfinților și până în Duminica Vameșului și Fariseului). Începând cu slujba Învierii Domnului nostru Iisus Hristos, creștinii intră într-o nouă perioadă bisericească, numită perioada Penticostarului sau a Cincizecimii. Aceasta începe cu slujba Învierii şi ţine până la Duminica Tuturor Sfinţilor, adică opt săptămâni.

Astfel, dacă în săptămâna de după Învierea Domnului (Săptămâna Luminată), zilele de miercuri și vineri au fost notate cu „harți” în calendar, având, deci, dezlegare sau suspendare totală a postului, începând cu Duminica Tomei și până la Duminica tuturor Sfinţilor (19 iunie), în cele două zile de post din timpul săptămânii avem dezlegare la pește.

Conform Anuarului Liturgic și Tipiconal editat de Institutul Biblic şi de Misiune Ortodoxă, dezlegarea aceasta are ca prim motiv cele 50 de zile de bucurie care urmează slăvitului Praznic al Învierii Domnului, dezlegare amintită în mai multe lucrări ale Sfinților Părinți ai Bisericii noastre, dar și în alte surse istorice, liturgice şi canonice, care menționează inclusiv interdicţia îngenuncherii în această perioadă a Cincizecimii și a metaniilor – subiect pe care îl vom dezvolta într-un editorial viitor.

Apoi, trebuie să stabilim că dezlegarea aceasta nu este un soi de „indulgență” a Bisericii Ortodoxe, așa cum afirmă unii, ci este menționată chiar în Tipicul cel Mare al Sfântului Sava cel Sfinţit (439-532), cartea care cuprinde rânduieli și indicații pentru toate slujbele bisericești din cele trei perioade liturgice ale anului bisericesc. Astfel, se arată că „În miercurile şi vinerile toatei Cincizecimi dezlegăm călugării la untdelemn şi la vin, iar mirenii şi la peşte. Afară de miercurea înjumătăţirii şi de miercurea odovaniei Paştilor, că în acele două zile dezlegăm la peşte şi la vin, iar unii dezleagă şi în celelalte miercuri şi vineri ale Cincizecimii”. Așadar, mirenii, adică oamenii obișnuiți din cadrul bisericii pot mânca peşte în toate miercurile şi vinerile din cele 50 de zile dintre Paști și Rusalii, iar monahii au dezlegare la peşte lunea, dar şi în miercurea injumătăţirii şi în cea a Odovaniei Sfintelor Paşti, iar în celelalte miercuri şi vineri pot consuma numai untdelemn şi vin.

De asemenea, nu putem să nu amintim în acest context și mențiunea din Ceaslovul cel Mare, carte care conține detalii legate de slujbele zilnice ale Bisericii, unde este consemnată o explicație foarte clară a „dezlegărilor la peşte” din perioada Penticostarului: „Deci, sosind strălucita zi a Învierii Domnului nostru Iisus Hristos, se face dezlegare la toate cele de hrană, până în Duminica Tomei, adică monahii dezleagă la brânză, ouă şi peşte, iar mirenii şi la carne. Apoi, de luni după Duminica Tomei, până în Duminica Pogorârii Sfântului Duh, lunea se mănâncă peşte, şi miercurea şi vinerea untdelemn, iar mirenii şi peşte. Iar în miercurea înjumătăţirii praznicului şi a odovaniei Paştilor, dezlegăm cu toţii la peşte. Iar din Duminica Pogorârii Sfântului Duh, până în Duminica tuturor Sfinţilor, dezlegăm în toate zilele la brânză, ouă şi peşte, iar mirenii şi la carne”.

Dincolo de aceste argumente, însă, de departe, cel mai relevant răspuns pentru subiectul nostru este replica din Evanghelia după Sfântul Apostol și Evenghelist Luca, dată de Mântuitorul fariseilor și cărturarilor, atunci când aceștia erau aproape iritați de faptul că ucenicii Săi nu țineau tradiționalul post: „Puteţi, oare, să faceţi pe fiii nunţii să postească, cât timp Mirele este cu ei? Dar vor veni zile când Mirele se va lua de la ei; atunci vor posti în acele zile” (Luca 5, 33-35).

Așadar, ținând cont de aceste cuvinte profunde ale Mântuitorului, putem afirma că, în perioada Penticostarului, dezlegarea la pește, dar și la fructe de mare din zilele de miercuri și vineri, nu poate fi  considerată nici pe departe o încălcare a înfrânării și a rânduielii postului obișnuit, ci o vreme care împletește bucuria și mărturisirea prezenţei Fiului lui Dumnezeu Înviat din morți. Din moment ce „Mirele este cu noi” în această perioadă, noi suntem „invitații de onoare”, iar purtarea noastră trebuie să fie una care să stea sub semnul mulțumirii, al păcii și al împlinirii, dar și al bunei-cuviințe. Inclusiv în ceea ce privește latura alimentară. Hristos a înviat!

Abonați-vă la canalul nostru Telegram!

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.