Selectați pagina

Autorităţile cer construirea de portiţe de acces în diverse dispozitive electronice în scopul supravegherii cetăţenilor

Autorităţile cer construirea de portiţe de acces în diverse dispozitive electronice în scopul supravegherii cetăţenilor

Autorităţile nu se mulţumesc cu aflarea codurilor de încriptare a comunicaţiilor. În octombrie 2014, directorul FBI, James Comey, a cerut Congresului american să impună producătorilor de telefoane inteligente (smartphone) să construiască portiţe de acces în toate dispozitivele pentru supraveghere de către stat. El a făcut aceasta ca răspuns la noile standarde de încriptare a datelor adoptate de companiile Apple şi Google.

Conducătorii diferitelor instituţii de apărare a legii (poliţie, jandarmerie, parchet etc) de la toate nivelurile din Statele Unite ale Americii, inclusiv procurorul general Eric Holder, au criticat companiile Apple şi Google după ce acestea au anunţat noi standarde de încriptare pentru utilizatorii de telefoane inteligente.

076. Minunata lume noua a cipurilor si biometriei VIII 2James Comey a cerut Congresului american să îmbunătăţească Actul Ajutor din partea Comunicaţiilor pentru Aplicarea Legii, din 1994 – care stipulează ca firmele de telefoane să construiască portiţe de acces în reţelele tradiţionale de comunicaţii – pentru a include comunicaţiile digitale şi pe internet şi a asigura acces direct autorităţilor. ,,Trebuie să găsim o cale prin care să facem aceste companii să înţeleagă ce avem nevoie, de ce avem nevoie şi cum pot ele să ne ajute, în timp ce protejează dreptul la intimitate şi asigură securitate şi inovaţie pentru reţele. Avem nevoie ca partenerii noştri din domeniul particular să facă un pas înapoi, să facă o pauză şi să se gândească la schimbarea cursului”, a spus directorul FBI.

Greg Nojeim de la Centrul pentru Democraţie şi Tehnologie comenta iniţiativa: ,,Cine din Europa va cumpăra aceste telefoane compromise dacă Congresul insistă ca ele să fie construite cu portiţe de intrare pentru agenţiile americane de apărare a legii ?”

Cu puţin înainte de această cerere a directorului FBI, preşedintele companiei Google, Eric Schmidt (foto), declara că instituţiile de apărare a legii ar trebui să se blameze singure pentru noile standarde de intimitate: ,,Oamenii care critică ar fi trebuit 076. Minunata lume noua a cipurilor si biometriei VIII 1să se aştepte la acest lucru. (…) După ce compania Google a fost atacată de versiunea britanică a NSA, am fost extrem de supăraţi, astfel că am pus încriptare end-to-end în sistemele noastre, făcând imposibil pentru interlopii de orice fel să obţină acea informaţie”.

Autorităţile doresc controlul asupra dispozitivelor particulare

Se pare că autorităţile nu se mai mulţumesc doar cu accesul la informaţiile particulare şi urmărirea indivizilor, ci vor să profite de posibilităţile deosebite oferite astăzi de tehnologie. Liderii Uniunii Europene au pregătit un plan care va permite controlul maşinilor pe străzi. Ei doresc înzestrarea tuturor vehiculelor cu un dispozitiv cu ajutorul căruia poliţiştii pot opri motorul autovehiculului de la distanţă.

,,Proiectul va urmări găsirea unei soluţii tehnologice, care va deveni ulterior standard de fabricaţie pentru toate maşinile ce intră pe piaţa din Europa”, se notează într-un document secret elaborat de un comitet al ofiţerilor de poliţie de rang înalt din Uniunea Europeană, dat publicităţii de cotidianul The Telegraph. Dispozitivele plasate în maşini vor fi activate de ofiţeri specializaţi, prin intermediul computerelor de monitorizare a traficului, aflate în sediile de poliţie.

Organizaţiile pentru apărarea drepturilor civile consideră că apariţia noii tehnologii reprezintă o ameninţare gravă la adresa libertăţii individuale. La rândul lor, politicienii britanici avertizează oamenii ,,să nu mai creadă că tehnologia este o formă de magie”. Un posibil eşec al unui astfel de dispozitiv s-ar transforma rapid într-un dezastru de proporţii. Un parlamentar britanic conservator se întreba: ,,Oare care ar fi responsabilitatea statului dacă, din cauza unei defecţiuni tehnice, unul dintre aceste dispozitive ar opri din senin o maşină care rulează pe autostradă cu 110 km/h şi are în spatele ei un camion, iar impactul s-ar solda cu morţi ?”

Pe de altă parte, Comisia Europeană a decis că, de la 1 octombrie 2015, toate autovehiculele şi furgonetele noi vândute în Europa trebuie să fie înzestrate cu tehnologie de urmărire a mişcărilor maşinii, numită eCall. Este vorba de un card SIM similar cu cel al telefoanelor mobile, care transmite poziţia autovehiculului către serviciile de urgenţă în eventualitatea unui accident. Unii producători de maşini, printre care se numără BMW şi Volvo, includ deja dispozitive eCall în cele mai noi modele ale lor.

Comisia Europeană susţine că eCall va salva 2.500 vieţi pe an accelerând răspunsul serviciilor de urgenţă, dar guvernul britanic crede că dispozitivul poate creşte preţul maşinii cu cel puţin 100 lire sterline, fără a aduce îmbunătăţiri semnificative pentru siguranţă. Într-o scrisoare către parlamentarii britanici, ministrul transportului Robert Goodwill scrie: ,,Baza pentru opoziţia noastră este că preţurile depăşesc beneficiile. Din nefericire, există foarte puţin sprijin pentru poziţia Marii Britanii şi nici o posibilitate de a bloca această lege. (…) În ce priveşte regulile privind intimitatea şi protecţia datelor, alte state membre au exprimat îngrijorări similare cu ale noastre, despre potenţialul de urmărire permanentă a vehiculelor prin sistemul eCall”.

076. Minunata lume noua a cipurilor si biometriei VIII 3

Sistemul eCall

1. Un apel telefonic de urgenţă la 112 este făcut în mod automat de către maşină de îndată ce senzorii de pe bord (adică senzorii airbag) înregistrează un accident grav. Apăsând pe un buton anume din maşină, oricare din cei prezenţi în maşină poate apela de asemenea eCall în mod manual.

2. Via poziţionare prin satelit şi localizarea apelantului prin telefonie mobilă, este determinată poziţia precisă a scenei accidentului şi apoi transmisă de eCall către cel mai apropiat centru de urgenţă, adică direcţia călătoriei şi tipul vehiculului.

3. Urgenţa emisă de eCall este recunoscută, locul accidentului poate fi văzut pe un ecran. Un operator instruit încearcă să vorbească cu persoanele prezente în vehicul pentru a afla mai multe informaţii. Dacă nu există nici o reacţie, serviciile de urgenţă sunt trimise fără întârziere.

4. Datorită notificării automate a poziţiei accidentului, serviciile de urgenţă (adică, ambulanţă, pompieri, poliţie) ajung mult mai repede la faţa locului. Timp salvat înseamnă vieţi salvate.

Un studiu separat realizat de Inspectorul pentru Protecţia Datelor al Uniunii Europene avertizează asupra ,,potenţialei invadări’ a sistemului eCall, dat fiind că el operează pe aceeaşi bază cu telefoanele mobile şi ,,permite culegerea permanentă de date privind poziţia vehiculului”. Studiul îndeamnă la ,,măsuri de securitate mai stricte” împotriva utilizării ,,ilegale” a datelor personale.

Pe 31 ianuarie 2015, guvernul britanic a anunţat un plan prin care doreşte să controleze vehiculele de la distanţă prin tehnologie wi-fi pentru a reduce traficul şi încălzirea globală. Un raport dat publicităţii de Ofcom, instituţia guvernamentală care reglementează comunicaţiile în Marea Britanie, vorbeşte despre un proiect care s-ar putea realiza în 10 ani şi prin care maşinile vor putea comunica între ele pentru a reduce aglomerările.

Raportul susţine că maşinile vor fi dotate cu senzori care vor transmite fără fir informaţii către un ,,sistem central de control al traficului”. Sistemul de control va reacţiona impunând de la distanţă limite de viteză pentru fiecare vehicul, astfel încât toate maşinile să frâneze sau să accelereze deodată.

Nici telefoanele nu scapă …

Majoritatea companiilor producătoare de telefoane susţin introducerea în telefoane a unui ,,întrerupător de blocare” (kill switch) care să inactiveze telefoanele inteligente (smartphone) de la distanţă şi să şteargă datele din acestea. Apple, Google, Samsung şi Microsoft împreună cu 5 dintre cele mai mari firme de telecomunicaţii din SUA se numără printre companiile care au semnat un program voluntar în acest scop. Sistemul va deveni standard pentru telefoanele vândute în SUA, începând din iulie 2015.

Susţinătorii tehnologiei afirmă că aceasta va opri hoţii de la a fura telefoane, făcându-le inutile, în timp ce permite deţinătorilor să-şi protejeze informaţia personală dacă telefonul este pierdut sau furat. Opţiunea va permite proprietarului să şteargă contacte, poze, emailuri şi alte informaţii şi să încuie telefonul astfel încât să nu poată fi folosit fără parolă, nici reactivat fără consimţământul lui.

Unii producători de telefoane includ deja opţiunea de a şterge de la distanţă informaţiile existente în telefon. Un alt proiect propune înzestrarea telefoanelor mobile cu tehnologie care să permită autorităţilor să transmită anunţuri în mod automat pe toate telefoanele în cazuri de urgenţă.

Controlul dispozitivelor casnice

Transformarea aparatelor electrocasnice în aparate inteligente/smart şi conectarea lor la Internetul obiectelor face ca acestea să poată fi urmărite şi controlate de către autorităţi sau companii particulare. De exemplu, companii de electricitate realizează în prezent teste pe gospodării din mai multe ţări pentru a îmbunătăţi modul de utilizare a energiei şi a reduce 076. Minunata lume noua a cipurilor si biometriei VIII 4costurile.

În decembrie 2014, în Marea Britanie s-a încheiat un astfel de proiect întins pe o perioadă de 4 ani şi care a implicat 12.000 gospodării. Compania britanică Northern Powergrid Holdings Co., deţinută de multi-miliardarul Warren Buffett, a semnat o colaborare cu firma Siemens AG pentru a testa modul în care reţelele inteligente (smart grid) pot controla consumul de electricitate când sunt întrebuinţate diferite dispozitive (n.r.: frigider, maşină de spălat, aspirator etc) în gospodărie.

Astfel, reţeaua ,,permite companiilor să reducă costurile consumatorului, reducând nevoia de dispozitive noi şi tratând mai bine fluctuaţiile de la sursele intermitente precum energia eoliană şi solară. Programul pilot … este doar unul dintre cele câteva asemenea proiecte testate în lume”. Proiectul firmei Alstom SA Nice Grid din Franţa se va încheia în 2016, iar în Australia compania Ausgrid are un proiect de 83 milioane dolari.

Companiile din întreaga lume folosesc deja contoare inteligente (smart meter) pentru a culege date despre comportamentul consumatorului şi unele atrag atenţia consumatorilor asupra momentelor optime de a folosi energia. Proiectul de 85 milioane dolari al lui Warren Buffett din Marea Britanie face un pas înainte: oamenii pot alege între a folosi aparatele electrocasnice în momentele optime şi a lăsa sistemul să hotărască pentru ei.

Potrivit estimărilor actuale, cheltuielile pentru implementarea reţelelor inteligente vor creşte de la 16,6 miliarde dolari în 2014 la 25,5 miliarde în 2019. China a instalat circa 250 milioane smart-metre, iar Europa va avea 185 milioane la sfârşitul deceniului, de la 55 milioane astăzi.

Agenţia pentru Protecţia Mediului a SUA ia măsuri similare

Pe 27 iunie 2013, Agenţia pentru Protecţia Mediului (EPA) şi-a revizuit condiţiile de eficienţă energetică Energy Star pentru frigiderele casnice şi încurajează prin diferite strategii producerea şi cumpărarea de aparate electrocasnice inteligente care să răspundă la semnalele companiei electrice de a reduce consumul de energie. Un astfel de aparat electrocasnic deţine un cip care poate fi conectat la furnizorul de energie, prin intermediul reţelei, în prezent cu acordul consumatorului. Această conexiune permite furnizorului să reglementeze consumul de energie al aparatului, ,,inclusiv operaţii de reducere în cursul perioadelor cu cerinţă mare de energie”.

Agenţia guvernamentală a elaborat o strategie în acest sens: producătorii de aparatură electrocasnică sunt încurajaţi să producă aparate Energy Star, câştigând bonusuri de până la 25 milioane dolari. Apoi, aceştia pot oferi stimulente cumpărătorilor pentru a achiziţiona aparate electrocasnice inteligente şi a le conecta la un program de răspuns la cerere.

Nu numai guvernul vrea să ne controleze

Prin intermediul dispozitivelor electronice, datele noastre personale ajung nu numai în mâinile guvernului, ci şi ale diverselor companii. Joseph Atick, unul din pionierii dezvoltării recunoaşterii faciale, declara: ,,Big Brother nu mai este guvernul; Big Brother este marea corporaţie”.

Un exemplu concret îl constituie modul în care băncile vor să-şi controleze datornicii. În septembrie 2014, cotidianul New York Times relata că vânzătorii de maşini şi băncile îi urmăresc pe cei ce cumpără maşini cu credit. Producătorii de maşini instalează pe autovehicule dispozitive de oprire sau de întrerupere a pornirii pe bază de GPS. Nu este un proiect pentru viitor, ci se întâmplă astăzi în Statele Unite ale Americii.

În SUA, circa 2 milioane maşini sunt echipate cu asemenea dispozitive de oprire, ceea ce reprezintă circa un sfert din împrumuturile cu rata cea mai mică. Creditorii nu se sfiesc să oprească maşinile ai căror proprietari au întârziat cu plata ratei. ,,Unii datornici spun că maşinile lor au fost oprite la doar câteva zile de întârziere, lăsându-i blocaţi în cartiere periculoase. Alţii spun că maşinile au fost oprite în timp ce stăteau la semafor. Unii au descris cum nu au putut să-şi ducă copiii la şcoală sau la programări la medic. O femeie din Nevada afirmă că maşina ei a fost oprită în timp ce conducea pe autostradă”.

,,Dincolo de capacitatea de a opri un vehicul de la distanţă, dispozitivele au capacităţi de urmărire care permit creditorilor şi altora să cunoască mişcările datornicilor – o preocupare majoră pentru susţinătorii intimităţii. Şi avertismentele pe care le emit dispozitivele – sunete care devin tot mai insistente pe măsură ce se apropie data pentru plată – sunt socotite de unii datornici ca mai mult umilitoare decât utile”.

În timp ce datornicii sunt puşi în astfel de situaţii neplăcute, creditorii se justifică, iar producătorii afirmă că dispozitivele ajută datornicii să-şi plătească ratele. Potrivit unor producători, întârzierea plăţilor a scăzut de la 29% la circa 7%. Creditorii spun de asemenea că au recomandări stricte pentru a preveni abuzul, dar folosirea dispozitivelor sau datele culese sunt complet nereglementate. O caracteristică a dispozitivului (geofencing) dă creditorului posibilitatea de a privi pe furiş în viaţa particulară a clientului, alertând banca dacă şoferul îşi schimbă rutina zilnică, de pildă dacă nu mai merge la serviciu în fiecare zi.

Datornicii au o imagine diferită, mulţi afirmând că maşinile lor au fost oprite fără avertisment lăsându-i într-o situaţie dificilă sau chiar în pericol. Ziarul St. Louis Post-Dispatch a relatat că s-a întâmplat ca maşinile să fie oprite chiar atunci când datornicii au fost la zi cu plata ratelor.

Dispozitivele de oprire nu sunt prea prietenoase cu clienţii, ci cu creditorii. Şi ideea poate să prindă oriunde. Marc Rotenberg (foto), preşedintele Centrului de Informaţii privind Intimitatea Electronică, spune că succesul lor inspiră dispozitive similare pentru industria imobiliară. El a declarat recent că aceeaşi tehnologie de asigurare a plăţii începe să fie folosită de proprietarii de case, care pot opri de la distanţă pe chiriaş să intre în apartament, dacă a întârziat cu chiria.

Iosif Mocanu

Surse

1. www.cnsnews.com, 3 iulie 2013, EPA encourages utility controlled refrigerators

2. www.computing.co.uk, 22 august 2013, Don’t use Windows 8

3. http://sjlendman.blogspot.ru, 1 ianuarie 2014, NSA’s top hacking unit

4. http://onlinereport.ro, 6 iunie 2014, Vodafone rupe tăcerea! ”Există fire secrete care le permit autorităţilor să ne asculte în timp real”

5. http://benswann.com, 11 iulie 2014, William Binney: The NSA’s ultimate goal is total population control

6. www.independent.co.uk, 22 iulie 2014, Apple has installed … Security Backdoors

7. http://autos.aol.com, 26 septembrie 2014, Late with the car payment ? The bank could remotely turn off your vehicle

8. http://dailycaller.com, 20 octombrie 2014, FBI asks Congress for backdoor access to all cellphones for surveillance

9. www.alternet.org, 7 noiembrie 2014, Lenders can now disable your car when you’re driving on the freeway

10. www.bloomberg.com, 17 decembrie 2014, Buffett’s smart-grid idea takes over your washing machine

11. www.naturalnews.com, 27 ianuarie 2015, Your home appliances will soon be remotely controlled by the government

12. https://euobserver.com, 28 ianuarie 2015, EU wants internet firms to hand over encryption keys

13. www.infowars.com, 31 ianuarie 2015, UK government announces plan to remotely control vehicles

14. www.commondreams.org, 22 februarie 2015, Explosive new Snowden doc: NSA/GCHQ stole vital cell phone encryption keys

15. www.commondreams.org, 22 februarie 2015, Cyber-security firm: NSA-linked spyware found in hard drives worldwide

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *